Klassisk drama på kirkebænken

Ordets Teater har genoplivet en 300 år gammel fortælling og forsøger nu at give kirken kød og blod.

Uden kulisser og med ganske få rekvisitter gav de to unge skuespillere liv til den gamle fortælling

Kirkedøren åbnes og bankes i med et brag, der får alle i kirken til at vende sig om. Hovedpersonen har gjort sin entré, han har sagt farvel til sin kone og lukket døren til det trygge liv. Nu begynder hans vandring gennem livet, på vej mod evigheden.
23-årige Jakob la Cour spiller hovedpersonen Kristen og vandrer op mellem kirkebænkene. Ved alteret møder han den mystiske Evangelist i skikkelse af Peter Ruben Vinding. Sammen turnerer de to unge skuespilleraspiranter i efteråret rundt i en række danske kirker med det mere end 300 år gamle teaterstykke ”Pilgrimsvandringen”.
Stykket bygger på John Bunyans allegoriske fortælling om Kristen, der vandrer fra Undergangens By til Himmelens Stad. Undervejs udsættes han for farer, fjender og fristelser, men også trøst, opmuntring og hjælpende hænder.

Bruger hele kirken

I aften gælder det Brændkjærkirken i Kolding. En lys og moderne kirke, der egner sig til formålet. Begge skuespillere er klædt helt i sort, og der anvendes ingen kulisser og kun ganske få rekvisitter undervejs. Til gengæld må publikum ofte vende sig om, for stykket foregår i hele kirken. Foran alteret, ude i siden, nede bagved og endda mellem bænkerækkerne, hvor publikum må trække benene til sig, så skuespillerne kan komme forbi.
Jakob la Cour fik ”Pilgrimsvandringen” læst op som barn, og det var ham, der tog det første initiativ til at arbejde med fortællingen som teaterstykke. Undervejs har han fået hjælp fra sognepræst Niels Nymann Eriksen, der har skrevet manuskript til forestillingen.
Nymann Eriksen er præst i Apostelkirken i København, hvor ”Pilgrimsvandringen” havde premiere på Kulturnatten i oktober 2005. Hans manuskript ligger tæt op ad den oprindelige fortælling, men med en væsentlig opdatering til nutiden.

Forspildte muligheder

Opførelsen af Pilgrimsvandringen fandt sted i hele kirkerummet, også mellem bænkene

– Det er den kristne fortælling om livet som en rejse fra undergang mod genopstandelse, som jeg har forsøgt at gengive i en moderne, dramatisk form, siger Niels Nymann.
– For Bunyan var hovedpersonen Kristen en mand, der var tynget af sin synd og skyld og søgte at finde en nådig Gud. I vores version er han et menneske, som tynges af bevidstheden om sit livs forspildte muligheder og søger genoprettelse. I vores tid er den enkelte gjort til sit eget livs redaktør, og på den måde bliver man sit eget livs skaber, siger han.
Det er den tanke, som hovedpersonen opdager, at han er fanget af, og som han møjsommeligt bliver løst fra. Undervejs opdager han, at han ikke vil give slip på sit livs forspildte muligheder. Han har et billede af sig selv, som han gerne ville have været, og det billede vil han ikke opgive.

Ny frekvens

De to unge skuespilleraspiranter i stykket har fået professionel instruktion af skuespiller Mikkel Rosenberg. Han startede i 2003 Ordets Teater for at hæve niveauet på kristent teater op fra det amatøragtige.
– Det er berettiget, at teater om Gud og kristendom laves professionelt, mener Mikkel Rosenberg, der er stolt af den forestilling, der er kommet ud af det hårde arbejde med de to kommende skuespillere.
– Søndagshøjmessen sender på en frekvens, som mange i dag ikke kan modtage på, fordi ordene mangler kød og blod. Med ”Pilgrimsvandringen” søger vi at sende det samme budskab på en anden frekvens, hvor ordene bæres af handlinger, siger han.
Og det ser ud til at lykkes. Efter en lille times teater må skuespillerne træde frem flere gange til klapsalver fra de cirka 100 publikummer i Brændkjærkirken.