Skabelsen som en kunstner ser den
Den kristne kunstner Karl Heilesen (88) i Tølløse har en stor karriere bag sig.
Han er uddannet på Kunstakademiet i København under professor Aksel Jørgensen, medlem af Grafisk Kunstnersammenslutning og Akademirådets Kunstnerforbund.
Han er repræsenteret på danske og udenlandske museer – hans kobberstik er på Statens Museum for Kunst og andre værker er på kunstmuseerne i Stockholm, Kiev og Harrisburgh i USA.
Han har udført en række kirkeudsmykninger i Danmark og udlandet for forskellige trossamfund, dog især Baptistkirken, som står stærkt netop i hjembyen Tølløse.
Det er også Karl Heilesen, der har designet Baptistkirkens logo, Det splittede kors.
Han er blevet tilkendt radioens P1 Emil Holm-kulturpris og Tølløse Kommunes kulturpris i år 2000.
Illustrationen herover Cellesplatning, som han har stillet til rådighed for offentliggørelse i Udfordringen, er hans illustration af skabelsen.
– Jeg blev inspireret af et kig i et mikroskop, fortæller Karl Heilesen til Udfordringen.
– Cellen, en cirkelformet figur, virker beskyttende ved sin lukkede form og er symbolet på feminin jomfruelighed.
Den meget spidse trekant i billedets venstre side, er den maskuline geometriske figur.
Det kosmiske rum er fyldt med sædceller. Guds underfulde ødselhed og rigdom og livets tilblivelse.
Karl Heilesen forklarer videre, at runde figurer i kunsten er passive, mens spidse trekanter er aktive og maskuline, ifølge den abstrakte kunsts fader Kandinsky, som var professor ved Bauhaus i Tyskland og måtte flygte fra nazisterne på grund af hans såkaldte entartete (dekadente) kunst.
Når det gælder diskussionen om skabelse kontra udvikling, så henholder Heilesen sig til den legendariske IM-formand Christian Bartholdy, der engang sagde, at spørgsmålet for ham ikke så meget var, om vi kom fra aberne, men at vi ikke opførte os som aber…