Kæmpebranden slukket – krav om at minister træder tilbage
Efter fire dages forløb er kæmpebranden i Karmel-skoven omsider slukket, men nu kommer regnskabets time: Hvem skal drages til ansvar for denne enorme misere?Fingeren rettes i stigende grad mod indenrigsminister Eli Yishai (fra det ultraortodokse
Shas-parti), som opfordres til at vise ministeransvar og træde tilbage for forsømmelighed, men han har vredt afvist dette og betegner det som en “lynchning”.
De mange udenlandske brandslukningsfly, som var en afgørende faktor med at bringe ilden under kontrol, er nu på vej hjem. Også udenlandske brandmænd, heriblandt et kontingent fra de palestinensiske selvstyreområder, har afsluttet deres mission. Selv om flammerne er døet hen, og det er begyndt at regne, er der stadig fuldt beredskab i tilfælde af, at ilden skulle blusse op påny.
42 personer er omkommet under denne naturkatastrofe. Det sidste offer var Haifas kvindelige politichef, Ahuva Tomer, som døde idag efter at have kæmpet for sit liv i fire døgn. Hun havde i sin bil kørt lige efter den bus med omkring 40 fangevogter-kadetter, der var blevet fanget af ilden og ikke kunne vende om. De var på vej for at redde fanger i det brandtruede Damur Fængsel – men blev selv flammernes bytte. Ahuva Tomer prøvede forgæves at komme bussens passagerer til undsætning, men ilden nåede hende, og hendes krop blev 90 procent forbrændt.
– Hun døde som en heltinde, sagde politichef Dudi Cohen, da han fik at vide, at Ahuva Tomers liv ikke stod til at redde.
Tallene fra naturkatastrofen taler deres eget sprog. Fem millioner træer og 74 huse er brændt op, flere bebyggelser er totalt ødelagt og henved 20.000 mennesker måtte evakueres fra truede områder. De har nu fået tilladelse til at vende hjem.
Myndighederne anslår, at skaden vil koste omkring 2 milliarder shekler (ca. 500 millioner dollars) – og forsikringsselskaber er allerede begyndt at betale kompensation til familier til katastrofens ofre – omkring en million shekler pr familie.
Mange i Israel tænker, at katastrofen måske kunne være undgået eller kunne have været af mindre omfang, hvis brandvæsnet havde været bedre forberedt og var rykket
hurtigere ud. Det israelske brandberedskab hudflettes nu. Der er 347 brandbiler i Israel, men der er behov for yderligere 200. Landet har 1500 brandmænd – en for hver 6000 indbyggere, sammenlignet med en for hver 1000 i mange vestlige lande. Der er få og små brandslukningsfly.
Storbranden vil nu få et seriøst efterspil i form af en ombudsmands-rapport om få dage om brandberedskabets tilstand. De ansvarlige for mange fiaskoer ventes at ville blive draget til ansvar.