Biskop: De ansatte skal selv forny Folkekirken

Folkekirken skal pleje sine ansatte, så de fornyer Folkekirken indefra, mener Steen Skovsgaard.
Forandringer og resultater kommer sjældent ovenfra, men sker i den dynamik, som hersker mellem de ansatte. Det er også herfra, at fornyelsen i Folkekirken skal komme.

Biskop Steen Skovsgaard tager forretningsprincipper i brug i stiftet.

Det er overskriften over Steen Skovsgaard fem nytårsforsætter for Folkekirken. Han er biskop over Lolland Falsters stift og tilføjer:
– Ledernes opgave er at lytte til og støtte og opmuntre til dette samarbejde.
Hans nytårsforsætter henter inspiration fra Jim Collins bog: ”Good to Great”, som rummer en spændende undersøgelse af amerikanske virksomheder. Her er der fremhævet fem ting, som er afgørende for, hvorfor nogle virksomheder tager springet fra god til fantastisk.
– Disse fem forhold vil jeg her omsætte til mine fem nytårsforsætter for Folkekirken, siger han til Udfordringen og Folkekirken.dk.

1. Først hvem – så hvad

– Mennesker er enhver virksomheds vigtigste ressource. For Folkekirkens vedkommende skal der være en langt større professionalisme omkring personaleforhold. Der er virkelig menigheder, som lider under, at de ikke har ansat de rigtige mennesker, og hvor medarbejderen også selv lider under ikke at kunne løfte opgaven tilfredsstillende, siger biskoppen.

2. Se de brutale kendsgerninger i øjnene

– Det betyder, at vi skal være åbne og opmærksomme over for de ømme punkter i Folkekirken. Faldende dåbstal, messefald, svigtende kirkegang, personaleproblemer o.a. – alt det må vi ikke dække over eller forsøge at skjule. Det er kun ved at se det i øjnene, at forandringen kan ske.

3. Pindsvinekonceptet

– Et pindsvin prøver ikke på at efterligne andre dyr. Sådan skal Folkekirken også gøre dét, den er bedst til. Den skal ikke ligne alle andre kirker eller virksomheder eller forsøge at indrette sig efter moderetninger eller folkestemninger. Den skal stå fast på det, som er dens særlige opgave, mission og mulighed, og være til stede, dér hvor den nu er placeret.

4. En kultur med disciplin

– Folkekirken er en ualmindelig fri og som oftest meget kreativ arbejdsplads. Den enkelte medarbejder har en arbejdsdisciplin og stolthed ved sit arbejde og gør (ofte!), hvad han eller hun kan og skal. Vi skal værne om og udvikle denne trofasthed, arbejdsglæde og -disciplin. Og frem for alt skal vi, som det lyder i bispevielsesritualet, bede om ”trofaste og fromme forkyndere.” Det er måske den vigtigste forudsætning for kirkens liv og vækst.

5. Teknologiske acceleratorer

Teknologien må aldrig være et mål i sig selv, men vi skal være åbne over for at bruge den, hvor og når vi kan. Det betyder for Folkekirken, at vi skal gøre brug af alle de forskellige muligheder, som moderne kommunikationsformer tilbyder. Der er ikke noget, som er for ”smart” eller for ”fremmed” for kirken. Der skal være en målrettet indsats og undervisning i brugen af disse medier for alle kirkelige medarbejdere, så Folkekirken kan være til stede overalt på nettet og på endnu flere medieplatforme end nu.
Og hvad kræves der så ifølge ”Good to Great” af den rigtige leder til at lede en sådan virksomhed?
– Først og fremmest ydmyghed, svarer biskop Steen Skovsgaard.
Jim Collins har talt ved flere Willow Creek konferencer.
Af Karen Krogh
og Svend Løbner