Musikere med forskellig tro: Gud er med os i musikken

Isam Bachiri fra Outlandish og Jonas H. Petersen fra Hymns From Nineveh ’battler’ om værdier under trosfestival i København.
Golden Days er navnet på en byfestival i København. I år handler det om tro.

Muslimske Isam Bachiri fra Outlandish og kristne Jonas H. Petersen.

Temaet i år er tro, og i samarbejde med Politiken har festivalen arrangeret en såkaldt ’værdibattle’ (værdikamp – red.) mellem en af dansk musiks mest aktuelle navne og en af de mere garvede popmusikere i branchen.
Fælles for dem begge er, at de har en tro. Forskellen på dem er, at de ikke har den samme tro.
Der er tale om forsangeren i det anmelderroste Hymns From Nineveh, Jonas H. Petersen, som i Politikens Hus mødte Isam Bachiri, en tredjedel af den danske popsucces Outlandish, til en debat om troens betydning for deres kunstneriske virke. Jonas er kristen, og Isam muslim.

Gud er kreativitet

Begge kunstnere forklarede, hvordan de bruger troen i deres musikkarrierer. Jonas H. Petersen talte om Gud som den skabende kraft i universet – roden til al kreativitet.
– Den her skaberkraft, som er i mig, er et genspejl af den oprindelige skaberkraft, som skabte Jorden. Derfor er det vigtigt for mig at gå i kontakt med Skaberen i min proces, forklarede han.
Isam Bachiri bakkede op om, at troen bruges aktivt i sangskrivningen, selvom han dog mener at drage mere inspiration fra sit liv end fra Gud. Ligesom Jonas går han også ’in the zone’, når han skal bede. Ikke bare et mentalt rum, men et fysisk rum, hvor han kan være alene eller sammen med ligesindede – fem gange om dagen.
– Tro er i virkeligheden et ret konkret værktøj til det moderne menneske, forklarede han.

Troendes musik er ikke propaganda

10 år efter terrorhandlingerne mod World Trade Center i USA reflekterede de over den måde, en personlig tro bliver set på af fx musikanmeldere.
– Hvis der var tro involveret, så mindede det om propaganda – sådan er det ikke længere, forklarer Jonas H. Petersen, som åbent bekender sin kristne tro på en personlig Gud.
Han talte om, at flere og flere nu, med terrorhandlingerne på afstand, går fra at tale om religion som en ting til at tale om tro som en personlig ressource. Selv bruger han meget tid på bøn.
– Jeg har brug for at komme ’in the zone’ hver gang, før jeg skal optræde, og før jeg skal skrive sange, sagde han.
Fra Isam Bachiris synspunkt er hans muslimske tro også en ressource, som han aktivt bruger i hverdagen – selvom troen i hans tilfælde er muslimsk. Han bruger også meget tid på bøn og forklarer, at det giver ham overskud og ro i en travl hverdag. Men hvad betyder det så, at troen ikke er den samme?
– Vi mennesker spejler os meget i hinanden, når det gælder tro. Også selvom vi ikke kommer fra den samme tro, sagde han.

Vil ikke missionere men skabe kunst

Jonas H. Petersen bekender sin kristne tro på en personlig Gud – dog ikke i sangene.

Debatten blev ledt af Politikens musik- og filmanmelder Kim Skotte. Han spurgte Jonas H. Petersen: Hvad er din mission?
Jonas var hurtig med et svar og forklarede, at hans mission netop ikke var at missionere i klassisk forstand. Faktisk frygter han at falde i en ”propaganda-grøft”.
– Min mission er at lave kunst. Derfor har mine sange også et begrænset betydningspotentiale, sagde han.
Han forklarede, at han sagtens kunne tale højt og længe om, hvad sangene betød for ham i det øjeblik, han skrev dem, men at han var meget mere interesseret i lytterens oplevelser, når de hørte dem.
Han stillede sine egne sange i modsætning til Kingos og Grundtvigs gamle salmer, som han kaldte ”brugssange”. Her skulle alle på kirkebænken kunne identificere sig med det ”jeg”, som udtrykkes i salmen. For Jonas H. Petersen er sangene meget mere personlige – ikke kollektive.
– Men jeg er dybt inspireret af fx Kingo – han har jo skrevet nogle vilde ting!
Efter debatten spurgte en af tilhørerne: Jamen tror du ikke på videnskaben?
Det interessante ved dit spørgsmål er netop, at du spørger, om jeg ”tror” på videnskaben. Den lader jeg bare hænge lidt, svarede han.
Lørdag d. 17. september spillede de to musikere en fælles koncert i Ny Carlsbergs Bryghus.
Golden Days Festival fandt sted fra den 9. til den 18. september. Program og information kan stadig findes på www.goldendays.dk.
Organisationen bag festivalen har eksisteret siden 1994 med det formål at sætte fokus på fortællinger om Danmarks historie og fremtid.


Artiklen fortsætter efter annoncen: