”Abort gør dig ked af det” -kampagnen: – Den er lavet helt rigtigt
Carsten Herholdt, som har designet de omstridte abortkampagner til biografen, er ikke i tvivl. Kampagnen stiller de helt rigtige spørgsmål. Spørgsmål som unge i tvivl har brug for at høre.
I sidste uge fortrød Dansk Reklamefilm efter flere klager deres aftale med Abortlinien om reklamekampagnen Chooselife.nu.
Reklamen er bygget op omkring en kvinde i fosterstilling med en hjertelyd og spørgsmålet: Er det egentlig det, du vil? Den er holdt i sorte og pink nuancer og slutter med at henvise til abortliniens kampagnehjemmeside chooselife.nu.
Ifølge direktør for Danske Reklamefilm Claus Rothoff Brix fjernes reklamen kun fra biografen på grund af niveauet af klager.
Gjort som vi plejer
– Man skal huske, at publikum ikke har mulighed for at zappe væk fra en biografreklame, forklarer han og understreger:
– Vi har bare gjort, som vi altid gør med særlige reklamer. Først har vi tjekket den hos Medierådet, som ikke havde nogen kommentarer. Da antallet af klager så oversteg vores forventninger, gjorde vi bare, som enhver fornuftig forretning ville gøre.
Freelance Brand Experience Designer Carsten Herholdt, som har designet og produceret hele kampagnen er frustreret over beslutningen.
– Jeg synes, at det er dybt problematisk, at en positiv kampagne afbrydes halvejs, fordi den virkelighed, at abort ikke bare fungerer som et ctrl-z, censureres væk. Det hindrer mit arbejde, og isoleret set, hindrer det Abortlinien i at komme frem med sit opmuntrende og støttende budskab, til den ulykkelig unge gravide kvinde.
– Derfor plantede jeg selv historien om censurering til TV2 News, fordi jeg vidste, at historien ville kickstarte en regulær debat i samtlige medier – og dermed lade kampagnen nå endnu længere ud, end jeg kunne budgetere med.
I medierne har det flere gange været kommunikeret, at reklamen spiller på skyld og skam, men det mener Carsten Herholdt er ekstremt misvisende.
Essentielt spørgsmål
– I reklamen fortæller vi, at kvinder har retten til at få en abort, men kommunikerer samtidig, at abort ikke er nogen ctrl-z funktion. Derfor spørger reklamen ”Er det det, du ønsker?” Og så slutter reklamen med ordene: ”Vi vil gerne hjælpe dig!”.
– Det er et helt vildt vigtigt essentielt spørgsmål. Mens jeg designede kampagnen, blev jeg bekendt med videnskabelige undersøgelser, der dokumenterer, at 20 % af de kvinder som får foretaget provokeret abort, oplever svære psykiske følgevirkninger, fortæller Carsten Herholdt.
Han kan godt forstå, at det ikke er et behageligt spørgsmål at lytte til.
– Men jeg mener, at det er oprigtigt omsorgsfuldt. Det svarer til, at du snart skal giftes og så din veninde spørger: ”Er du sikker på, at det er ham, du vil dele dit liv med?” Det er ikke særlig rart i situationen, men det kan være sundt og er udtryk for ægte omsorg.
Selvom reklamefilmen i medierne er blevet kritiseret for at fremstå manipulerende med lyd og billede, mener Carsten Herholdt, at designet er helt rigtigt.
– Vi befinder os i øjenhøjde og jeg har brugt empati som virkemiddel. Vi taler til den moderfølelse, som ligger latent i alle kvinder. For når den først er vakt til live, vil hun gør alt for at beskytte sit barn.
– Samtidig er den oplæste tekst også forankret i fakta. Når speakeren siger: ”Du vil jeg altid kunne huske det lille hjerte, der slog indeni dig”, så er det fordi hjertet allerede slår efter 22 dage.
Vil nå dem i tvivl
Carsten Herholdt kan ikke måle effekten af kampagnen endnu, men han har vurderer at over to millioner har hørt eller set den.
– Reklamens værdi ligger også i, at den er et modtegn i kulturen. Det er en anden fortælling, end folk ellers hører, og disse effekter kan måske først spores om to år, forklarer han.
– I gennemsnit er der ca. 44 aborter om dagen i Danmark og af de 44 er der måske kun halvdelen, som er i tvivl. Det er dem, vi gerne vil nå, forklarer han.
Udover biografreklamerne består kampagnen også af radiospots i hele landet og bus-skursreklamer omkring universiteter i jyske byer.