Mange jødiske Nobel-modtagere
Nu Nobelpriserne er tildelt for i år, spekulerer mange over, at det endnu engang er vist, at jøder har uforholdsmæssigt mange vindere af disse priser.
Israels første Nobelprisvinder var i literatur og blev tildelt Shmuel Yosef Agnon i 1966. Den, der skriver dette, vil altid huske hans kløgtige ord, da han blev stilllet det banale spørgsmål, hvad han dog ville bruge de mange penge til.
Agnon svarede: “Jeg kan da ikke gå med mere end en frakke på, vel?”
Nu er der 12 jødiske Nobelprisvindere.
Af dette års vindere af prisen er seks jøder, to er israelere og en har overlevet holocaust.
Blandt vinderne er Arieh Warshel og Michael Levitt, der vandt kemiprisen for 2013 sammen med Martin Karplus.
Tidligere har Dan Schetman vundet Nobelprisen i kemi for hans studier af atomer i stive krystaller, og inden da blev kemiprisen tildelt en israelsk kvinde, Ada E. Yonath, for hendes studier af cellestruktur og funktioner.
I 2005 blev Nobelprisen i økonomi tildelt Robert Auman for hans arbejde om konflikt og samarbejde ved “game-theory”-analyser.
Nr. 6 og 7 på listen var Aaron Ciechanover og Avram Hershko, vindere af kemiprisen for en opdagelse, de havde gjort sammen med Irwin Rose.
I 2002 modtog Daniel Kanneman prisen i økonomi, og nr. 9 og 10 på listen var Yitzhak Rabin og Shimon Peres for fredsprisen 1994, som de modtog sammen med Yasser Arafat. – for fredsdroeftelserne der medfoerte Oslo-aftalerne.
I 1979 fik Menahem Begin og Anwar Sadat fredsprisen for at underskrive en fredsaftale med Egypten.
Over 140 Nobelpriser tildelt jøder
Da Nobelpriserne blev tildelt i 2006 registredes, at af 750 priser var de 139 tildelt jøder. I Nobelprisens 110-årige historie er dette et formidabelt tal, set på bagggrund af, at jøder blot udgør ca. 0.3 procent af verdens befolkning.
– Man skulle næsten tro, at jøderne er en supermagt, siger en israelsk professor, tilknyttet Det hebraiske Universitet i Jerusalem.
En anden israelsk kommentar lyder:
– Grunden til det uforholdsmæssige store antal af jødiske Nobelprisvindere er måske den værdi, jøder tillægger lærdom og kundskab. Traditionen om overvejelser og lærdom har skærpet det videbegærlige jødiske sind. Det kræver en nysgerrig, utraditionel tankegang at bryde ind i nye områder og gøre nye opdagelser.