Om unges brug af digitale medier

Baggrund for bogen er bl.a. 1) interesse for hvilke valg unge mennesker oplever har betydning for dem som personer, 2) undren over de sociale medier og den fremtoning, man giver sig selv i disse, 3) ønske om at finde frem til, hvilke eksistentielle positioner, der motiverer valgene, og 4) ønske om at vejlede lærere, forældre og ungdomsmedarbejdere, som ikke har tid eller forudsætninger for på egen hånd at undersøge dette felt.
Baggrund for bogen er bl.a. 1) interesse for hvilke valg unge mennesker oplever har betydning for dem som personer, 2) undren over de sociale medier og den fremtoning, man giver sig selv i disse, 3) ønske om at finde frem til, hvilke eksistentielle positioner, der motiverer valgene, og 4) ønske om at vejlede lærere, forældre og ungdomsmedarbejdere, som ikke har tid eller forudsætninger for på egen hånd at undersøge dette felt.

De vigtigste temaer for de unge på Facebook er ifølge bogen ”Digital Native” kærlighed, karriere og identitet.

”De unge er online 24/7. Medier er deres talerør, udstillingsvindue og spejl på samme tid”, siger Josua Christensen i sin bog Digital Native med undertitlen ”Hvordan unge finder sig selv på Facebook”. Og han har ret. Vor tids unge er på hele døgnet, og det er måske derfor ikke så mærkeligt, at et stigende antal unge søger hjælp hos en psykiater.

”Digital Native er en betegnelse, som beskriver noget centralt om de unge og den verden, de er født ind i. De er digitale indfødte i den forstand, at nettet siden midten af 90’erne har gjort sit store indtog især hos den unge generation”, siger foratteren. De unge kommunikerer først og fremmest via deres iPhone og iPad, som de har hos sig hele døgnet. Altid nemme at få fat i, altid let ved at sende budskaber ud i verden for at iscenesætte sig selv. Og mange unge gør det hele tiden. Det er blevet et must for dem. Forfatteren siger om det:
”Der ligger en stor opdragelsesopgave foran os. I min barndom kunne man frygte buksevand, eller at en eller anden havde skrevet en træls besked, som blev sendt rundt i klassen. Man kunne dog have en form for helle, når man kom hjem fra skolen. Med mobiltelefoner og Facebook er dette helle afskaffet, og man kan frygte at modtage uønskede kommentarer eller måske ligefrem blive faceraped, så ens identitet stjæles og misbruges.”
Josua Christensen har lavet en omfattende undersøgelse af unges Facebook-vaner og har analyseret dem. Hvad det er, de unge vil snakke om: karriere, kærlighed og identitet – og så er han dykket lidt dybere ned i disse emner. For hvis skyld: forældrene og andre voksne, der arbejder med unge – og der er god viden at hente. Jeg må indrømme, at jeg undervejs fik lyst til at kommunikere med nogle af de unge fra undersøgelsen på Facebook. Der var flere spændende indlæg at reagere på.
Sidst i bogen har han tre væsentlige afsnit:
1. Kære forældre. Et virkelig flot og værdifuldt brev til vor tids forældregeneration. Det afsnit er i sig selv en god grund til at læse bogen.
2. Skoleverdenens udfordringer – en værdidebat om skolens rolle via et indlæg på en pædagogisk aften. Også det afsnit er vigtigt og kan give anledning til en god debat på mangt et lærerværelse.
3. Planlægningsmøde for kirkens ungdomsarbejde. Det svageste af de tre vigtige afsnit. Måske fordi de to første afsnit kommer fra en verden, forfatteren bevæger sig i til hverdag. Han har været lærer på en kristen friskole, har en diplomuddannelse i pædagogik og en Master i børne- og ungdomskultur, æstetiske læreprocesser og medier.
Jeg kan varmt anbefale denne bog til alle, der omgås unge mennesker.
Bogen har desværre også et svagt punkt. Illustrationerne er gengivet alt, alt for småt, og det har betydet, at jeg har måttet springe mange af dem over og har opgivet at fange de budskaber, der sikkert kan hentes i dem. Det er ærgerligt. Men det skal nu ikke hindre folk i at kaste sig over bogen. God fornøjelse!

Josua Christensen:
Digital Native
246 sider • 199,95 kr.
Lohses Forlag i samarbejde med Kristent Pædagogisk Forlag

Josua Christensen, en af Udfordringens faste anmeldere, er uddannet lærer og har en master fra Syddansk Universitet. Har været lærer på Lukas-skolen i Vejle i 15 år og er nu ansat som uddannelsespolitisk konsulent ved Frie Skolers Lærerforening (FSL). Han holder desuden foredrag til konferencer, på skoler og i foreninger. Yderligere information: www.digitalnative.dk eller www.facebook.com/digitalnative
Josua Christensen, en af Udfordringens faste anmeldere, er uddannet lærer og har en master fra Syddansk Universitet. Har været lærer på Lukas-skolen i Vejle i 15 år og er nu ansat som uddannelsespolitisk konsulent ved Frie Skolers Lærerforening (FSL). Han holder desuden foredrag til konferencer, på skoler og i foreninger. Yderligere information: www.digitalnative.dk eller www.facebook.com/digitalnative