Præsters anbefaling åbner for moské
Byrådet i Haderslev var ikke begejstret, men biskop og præster anbefalede en moské med minaret og kuppel. De har forkert fokus, mener Massoud.
Biskoppen og 26 præster i Haderslev kan være årsag til, at byrådet i Haderslev alligevel accepterer en muslimsk moské med kuppel og minaret.
Det borgerlige flertal i byrådet var ellers stemt for at vende tommelfingeren nedad med henvisning til planloven.
Men da biskop Marianne Christiansen og 26 præster anbefalede, at muslimerne fik lov at bygge deres moské, fik piben en anden lyd.
Borgmester H.P. Geil (Venstre) ønskede nu at undersøge, hvordan frikirkerne havde fået tilladelse. Det viste sig, at bl.a. Pinsekirken har fået tilladelse til at indrette kirkecenter i et industrikvarter, uden at der laves en lokalplan. Det samme indstiller borgmesteren nu skal gælde for moskéen. Og det betyder, at moskéen ikke skal til høring og beslutning i byrådet, men kan behandles administrativt som en almindelig byggesag.
Muslimerne vil dermed få lov at bygge moskéen med kuppel og minaret, men borgmesteren har dog antydet, at man ikke får lov at bygge minareten (tårnet) 12 meter højt. Og der vil formentlig heller ikke – foreløbig – blive tilladelse til natlige bønneråb med højtaler fra minareten som i de muslimske lande.
Politisk korrekte præster
Præsternes anbefaling har skabt stærke følelser. En læser skriver i JydskeVestkysten:
– I min optik forråder de deres Jesus, ligesom Judas Iscariot. Dog med den forskel, at de ikke modtager 30 sølvmønter, men nøjes med glæden ved at sidde og trække i snoren på deres politisk korrekte klaphatte.
Også indvandrerpræst Massoud Fouroozandeh, der selv er flygtet fra det muslimske Iran, er betænkelig ved anbefalingen:
– Præster og gejstlige, der føler sig kaldet til at tale muslimernes sag i Haderslev, burde i stedet føle sig kaldet til at forkynde evangeliet uden politisk korrekthed, siger han.
-Jeg forstår godt, hvis man i sin retfærdighedssans bliver anfægtet over uretfærdighed i samfundet og vil kæmpe for sagen – det kan være omkring fattigdom, børnemisbrug, kvindehandel, siger Massoud.
– Men når man på trods af sit embede og gode løn og udsigt til en pension i den danske folkekirke kæmper for ”rettigheder” og udbredelse af en muslimsk ideologi, som den evangelisk-lutherske kirke med Luther og Kristus i spidsen kraftigt fordømmer, ja, så er man mildt sagt på vildspor og må i Guds navn omvende sig!
Massoud Fouroozandeh er selv cand.theol. og sogne- og migrantpræst i Odense.
Han mener, at vi står midt i en afgørende tid for kirkens og Europas fremtid.
I sin bog: ”Global Jihad” peger han på den nye form for ”stille” jihad, hvor islam trænger sig ind i Europa efter salami-metoden. Man bruger blasfemiparagrafferne og menneskerettighederne, så længe det er til fordel for islam.
– Det mest uhyggelige i denne islamiske mission er, at man slet ikke har brug for sværdet og arabiske heste længere. Imamerne kan bare læne sig tilbage og vente, indtil det bliver deres tur til at tage stafetten og gøre løbet færdigt.
I den første fase af deres mission – akkurat ligesom, hvad der er sket i de tidligere kristne område i Mellemøsten (Tyrkiet, Egypten, Syrien etc.) – går muslimske ledere i alliance med halal-hippierne, naive politisk korrekte ph.d.-akademikere, missionsfremmede biskopper, provster og en flok præstedisciple uden titler og kalder dem venner, hvis det er til fordel for islams mission.
– Vi må folde hænderne og håbe på, at domprovsten, biskoppen og deres 26 disciple og os andre gejstlige i kirken snart føler sig kaldet til at forkynde evangeliet purt og rent – det vil sige uden politisk korrekthed, siger Massoud.