Jeg kan ikke styre mine tanker…!

Rigtig mange mennesker kender til det problem, at man ”ikke kan styre sine tanker”.

Kære Suh.
Jeg er lidt en nervøs type, som alt for tit går rundt og bekymrer mig om, hvad andre tænker om mig.

Jeg ved godt, at det mest er inde i mit hoved, men tankerne har det med at køre rundt, og jeg kan ikke altid styre dem. Det gør, at jeg bliver urolig, får angst og ofte sover dårligt.
Jeg undrer mig over, at jeg kan få det fysisk dårligt af bare tanker – der sker jo stort set aldrig noget dårligt i virkeligheden.

Jeg vil gerne snakke med nogen om det, men jeg synes samtidig, det er vildt flovt, at jeg bliver påvirket så meget bare af mine egne tanker.
Med venlig hilsen L.

Kære L.
Du har ingen grund til at være flov. Rigtig mange mennesker kender til det problem, at man ”ikke kan styre sine tanker”.

Det er en helt naturlig reaktion, når noget optager os vældig meget – det være sig negativt eller positivt. Når man fx glæder sig rigtig meget til noget, kan det være svært at koncentrere sig om noget andet, og tankerne kredser igen og igen om det glædelige, der skal ske. Omvendt, når man frygter eller forventer noget negativt, er hjernen selvfølgelig også fyldt af dette, og det kan være uhyre svært at ”styre” tankerne hen mod noget andet.

Ikke desto mindre kan det lade sig gøre, men det kræver en brav indsats. Vores hjerne er på mange måder at sammenligne med en avanceret computer. En computer fungerer på den måde, at hvis man giver den nogle særlige kommandoer eller søgeord, så kan den give os fantastiske resultater, enten i form at tekst eller i form af billeder.

Når du tænker på, hvad andre tænker om dig, svarer det til, at du fodrer din hjerne med kommandoer eller søgeord, og den går derfor i gang med at skaffe dig resultater. Men din hjerne er ligesom computeren underlagt de søgeord, som du har givet den. Har de derfor et negativt fokus vil den også producere negative resultater.

Forestil dig at din søgning ser sådan ud: ”Andres meninger/tanker om mig + negativt”. Nu dukker der en masse resultater op, og dit nervesystem bliver følgelig alarmeret. Når det tjekker med hjernen om der virkelig er fare på færde, får den besked tilbage i form af tekst og billeder – negativ tekst og negative billeder (som din forestillingsevne har produceret). Sluttelig reagerer dit nervesystem med angst – forventeligt, fordi det er sådan dit nervesystem virker: At reagere med angst, når der er noget, der er farligt.

For at bryde dette onde mønster er du altså nødt til at forstå din egen hovedrolle i det. Det er DIG, der styrer søgningen, og DIG, der skal styre og censurere, hvilke søgeresultater du vil beskæftige dig med! Du er nødt til at fodre din hjerne med andre søgeord! Søg i stedet på: ”Andres meninger/tanker om mig + positivt”.

Derefter holder analogien mellem en computer og din hjerne op. For en computer vil blot registrere de nye data og med det samme skaffe dig positiv tekst og positive billeder, men din hjerne og dit sind vil have en tilbøjelighed til at gøre det ”de plejer”, og du er derfor nødt til at være over dem.

Du skal styre, administrere og redigere. Fokuser på positive og opmuntrende sætninger, sig dem højt med din mund, og tænk dem igen og igen inde i dit hoved. Brug din forestillingsevne til at se dig selv møde dine venner og kollegaer, som smiler til dig, giver dig hånden, I griner sammen eller de opmuntrer dig med positiv respons. Lad disse billeder fylde for at få dem til at ”overskrive” de tidligere negative billeder. Nu er du i gang med at ”styrketræne” din hjerne, og det kan godt være hårdt. Men bliv ved, giv ikke op.

Og snak endelig med andre om det, du vil blive forbavset over, hvor mange, der selv kender til det her i en eller anden udstrækning.
Hilsen Suh

Suh Jacobsen

Om Suh Jacobsen

Suh er Udfordringens kristne psykolog. Hun giver vejledning i spændingsfeltet mellem det psykologiske og åndelige. Suh kan også kontaktes på 46 96 89 69 eller på suh@udfordringen.dk.
Del artiklen! (Klik på ikonerne nedenfor)
Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someonePrint this page