Fortaler for sandhed
Udfordringen siger nu pænt farvel til psykolog Suh Jacobsen, der gennem 13 år har beriget læserne med gode brevkassesvar. Nogle af de bedste brevkasser kom i 2015 med i en bog.
Kristne fra hele Sjælland kommer til psykolog Suh Jacobsen i Tune ved Roskilde. Hun har også telefoniske terapeutiske forløb med mennesker fra resten af landet.
– Det er selvfølgelig ikke alt, der kan lade sig gøre i telefonsamtaler, men der sker en skærpelse på lyd – og på indtryk i det hele taget. Man kan være utrolig nøgen i sin stemme, siger Suh Jacobsen, der er god til at lytte.
Hun søger altid at gøre sin niche – psykologi og kristendom – endnu mere kombineret og integreret både arbejdsmæssigt og privat. I øjeblikket er hun derfor ved at tage en master i teologi på Teologisk Fakultet.
I 2005, da Suh Jacobsen startede som selvstændig psykolog, valgte hun at gøre tydeligt opmærksom på sit kristne tilhørsforhold – og at hun har en kristen tilgang til sit arbejde.
En henvendelse til kirkeavisen Udfordringen resulterede i et interview – og efterfølgende i et godt samarbejde. For hun blev bedt om at lave en fast brevkasse – Spørg Suh. Og det har hun gjort godt i 13 år … til og med august 2018, hvor samarbejdet slutter, som det begyndte: Med et interview og en artikel.
– Jeg tror, brevkasser er populære, fordi vi har en nysgerrighed efter at se ind i folks liv – ind bag de nedrullede gardiner, som vi bruger for at beskytte os selv.
– Gennem årene er der mange, der har kontaktet mig, fordi de kunne li´ brevkassens stil. Den har været en måde at vise, hvem jeg er. Og det har været en glæde, når jeg for eksempel har mødt nogle her i området, der har takket mig for mine svar. Så bliver jeg lidt benovet … over, at der er nogle, der kan bruge det i deres liv, fortæller psykologen.
I 2015 udgav forlaget Udfordringen en bog med nogle af perlerne fra de mange års samarbejde: ”Spørg Suh – De bedste brevkasser fra vugge til grav”.
Genkendeligt
Anonymiteten er sikret i brevkasser, hvor svære temaer vendes. Mange læsere genkender eller får indsigt i menneskelige problematikker. Enkelte føler genkendelse i overdreven grad:
– Engang fik jeg en henvendelse fra en kvinde, der skældte ud, fordi man kunne genkende hendes søster i et af mine svar. For det måtte da være hendes søster, der spurgte, mente kvinden. Jeg kunne berolige hende med, at det var det ikke, fortæller Suh Jacobsen.
Episoden siger lidt om, at alt det, vi ofte mørklægger og kæmper mest med – og tror, vi er de eneste i verden, der bakser med – sagtens kan være noget, andre genkender … endda så meget, at de endda tror, det handler om dem selv.
Som psykolog har hun lyttet til mange beretninger fra kristne. Det har givet hende stor forståelse for skyggesiderne – og også for fortielser og problematikker i kirkelivet.
I sit arbejde har hun derfor efterhånden specialiseret sig i netop det, troende kæmper med. Mange kommer til hende, fordi de ved, hun selv er troende og ikke ønsker at få dem til at bryde med troen. Kun med de usunde mønstre i deres liv.
”Engang fik jeg en henvendelse fra en kvinde, der skældte ud, fordi man kunne genkende hendes søster i et af mine svar. For det måtte da være hendes søster, der spurgte, mente kvinden. Jeg kunne berolige hende med, at det var det ikke”
Det handler nogle gange om at lære at adskille og sondre mellem det, der kommer fra Gud, og det som måske handler om de syv dødssynder, men er forklædt som kristendom.
– Hvis man for eksempel hører i kirken, at man ikke må tale dårligt om andre, betyder det ikke, at man ikke skal fortælle, hvis ens mand slår. Bagtalelse er, når du taler grimt bag om ryggen på nogen for at skade dem.
– Men en, der er misbrugt eller mishandlet, som taler om det … det er ikke bagtalelse! Sig det!
– Nogle tror, de er hellige, men beskylder andre med lodret løgn. Den mand, der har sex med sin datter, er utro eller slår sin kone … som misbruger andre, dér vil jeg gerne se lidt mere hellig vrede i vores folke- og frikirker. Så vi kan få sat en stopper for de forkerte ting. Så mennesker kan stilles til ansvar – angre det og udvikle sig, understreger Suh Jacobsen.
Hvornår må vi sige fra? Hvordan skal vi gøre det?
Psykologen mener, det er en overset udfordring i nogle kristne miljøer.
– En del opfatter vreden i sig selv som syndig, men det er den ikke! Hvis din mand har pandet dig en, så skal du blive vred!
– Jeg brænder for at lære mennesker, at det er nødvendigt at sige fra, når vi ser noget, der er giftigt, mener Suh Jacobsen.
Som psykolog er hendes opgave at være med til at gennemskue og afhjælpe usunde mønstre.
Overdreven tjenesteiver i kirkesammenhæng kan være en flugt fra personlige problemer, der bør arbejdes med.
– Vi kan sagtens være meget aktive i det ydre, men åndeligt dovne.
– Du kan ikke brænde dit lys i tre ender og forsømme kone, mand, børn eller dit arbejde i Herrens navn … Det er hyklerisk og kan gøre mig vred. Det nytter ikke bare at sige ja til alt, hvad kirken beder dig om. Men mange kristne får skyldfølelse over at sige nej, oplever hun.
”Du kan ikke brænde dit lys i tre ender og forsømme kone, mand, børn eller dit arbejde i Herrens navn … Det er hyklerisk og kan gøre mig vred.”
Både kvinder, der fremstår perfekte, og karrieremænd, der bare ræser derudad, søger råd hos psykologen.
– Den som styrter afsted, altid bager kager og er åh så flittig i kirken, er måske fysisk flittig, men kan sagtens være åndeligt doven. Hvis for eksempel børn og ægtefælle forsømmes.
– Jeg havde for nylig en klient, som var arbejdsnarkoman og altid forsømte sine aftaler med konen. ”Du er åndeligt doven. Det er en af dødssynderne … at være doven i sit hjerte. Så er man en dårlig mand”, sagde jeg til ham.
Tro i smerte
Suh Jacobsen er opvokset i Herfølge i et hjem med fokus på kristendom og tro. Adopteret og enebarn. Som barn kom hun sammen med sine forældre i både folke- og frikirker.
I Bethlehemskirken, Karlslunde Strandkirke, Frikirker: Pinsekirker, Apostolske Kirker. Og i den katolske kirke.
– Jeg hører Helligåndens stemme i mit hoved og taler i tunger, men ikke så ofte som tidligere. Som yngre var jeg ekstremt karismatisk – faldt i ånden og talte i tunger … I dag manifesterer Gud sig også på andre måder. For eksempel via en intellektuel eller akademisk tilgang – teologien. Det er lige så stærkt – bare på en anden måde.
– Troen fyldte også på en god måde i min barndom, når det gik voldsomt til. Troen var min klippe, min kilde til kærlighed. Kærligheden har båret mig igennem.
Efter nogle teenageår med et tiltagende konfliktfyldt forhold til sin far, mistede hun efter forældrenes skilsmisse kontakten med ham.
– Igennem hele min opvækst var jeg meget tæt med min far. Der var ingen tvivl om, at han elskede Gud og Jesus af hele sit hjerte, og for mig var han Guds højre hånd. Så da jeg mistede kontakten til ham, var det som om, alt pludselig blev taget fra mig, og der blev sat spørgsmålstegn ved alting, inklusiv mit forhold til Gud. Åndeligt set var jeg 0 år, da jeg blev 20 år. Det var helt utrolig hårdt.
Suh Jacobsen har i dag sporadisk kontakt pr mail med sin far, som hun ønsker alt godt.
– I dag er jeg en tværkirkelig person. Færdig med sekterisme. Jeg er blevet modnet som menneske og er åben og nysgerrig på, hvad mange forskellige troende tænker. Hvorfor og hvordan tænker de anderledes? fortæller psykologen.
Hun er gift med politimanden Palle, som passer godt på hende. Parret har to sønner: Simon på 12 år og Marcus på 14.
Suh Jacobsen ser i dag Gud i både små og store ting.
– Jeg er sensitiv og følsom … en blomst, en duft … min mand har det lidt anderledes. I sommerferien var vi i sommerhus ved Vesterhavet med vores to drenge.
Inden vi tog afsted, sad jeg i sidste øjeblik på nettet og ledte efter et sommerhus, vi kunne leje – og ønskede, at vi kunne finde et der, hvor jeg kom som barn. Og så var der lige et enkelt hus ledigt. ”Se, hvad Gud har givet os”, sagde jeg til Palle.
”Det er bare en, der har meldt afbud”, sagde min mand.
– Og mens vi så var i sommerhuset, ønskede jeg, at vi kom til at se morild – det sjældne lysfænomen blålys. Og det skete. Igen sagde jeg taknemligt: ”Se hvad Gud har givet mig”.