Hvordan får jeg styr på mine tanker?

(Læsetid: 7 minutter)
Indre forandring kommer før ydre forandring. Hvis du virkelig ønsker at se forandring i dit liv, så skal du arbejde med dine tanker. Prøv at bemærke, hvor du har udfordringer i dine tanker. Vælg derefter bevidst de input, du ønsker, for at forandre dem. Det kan være bøger, taler eller prædikener på internettet eller positive mennesker, der er opløftende at være sammen med. Begynd så positivt at ”hjernevaske” dig selv med de nye tanker. Det vil først ændre dine tanker, senere dit liv.

Kære Jørn og Karin
Jeg har et problem med mine tanker. Jeg kan ikke styre dem. Når der sker noget, jeg bekymrer mig om, så bliver jeg ved og ved med at tænke over det.

Andre gange bliver jeg trist, fordi jeg synes, jeg ikke kan overskue dagen og livet, fordi der er så meget at lave. Jeg føler, at mine tanker kører rundt med mig, og at jeg ikke kan stoppe dem, når først de går i gang.

Måske kan I hjælpe mig med at få lidt mere ro på tankerne?
Venlig hilsen
Ole

Kære Ole
Det er godt, at du har opdaget, at det er dine tanker, der er problemet.

Ofte har følelsesmæssige problemer udgangspunkt i tankerne, og det er tankerne, der skal gøres noget ved. På en måde kan det godt opleves som om, at ens tanker ikke er noget, man kan styre, og at man bare må følge med, når de kommer. Men det er faktisk ikke sandt.

Det er muligt at kontrollere sine tanker, og du kan stoppe med at tænke på noget, der ikke er godt at tænke på.

Tag én dag af gangen

Hvis du fx kigger på en liste over alle de opgaver, du skal nå de næste uger, kan det ske, at du får det dårligt, fordi du synes, at der er alt for meget at lave, som du nævner her. Så bliver du måske irritabel og frustreret efterfølgende.

Problemet kan være, at du er i gang med at se på hele arbejdsmængden for de næste par uger, og at du i tankerne ikke kan overskue det, fordi du ikke samtidig kan se al den tid, du har til rådighed i det samme tidsrum.

Så i stedet for at lade tankerne om alt det, du skal nå fremover, fylde dig, er det en god idé at stoppe op og i stedet spørge dig selv: ”Hvad er det, jeg skal nå i dag?” og så have tillid til, at Gud giver den styrke og det overskud, der er nødvendigt for at gøre det, der skal gøres netop den dag.

Tankerne om og følelserne af at blive overvældet kunne altså i denne situation komme af at forsøge at rumme for meget på én gang, fremfor at tage en dag af gangen, som Jesus taler om, at vi skal gøre: ”Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage.” (Matt 6,34). Jesus opfordrer os direkte til ikke at tænke over mere, end vi kan overkomme. Det er altså muligt at kontrollere sine tanker.

Så hvis du har lavet en liste over alt det, du skal lave fremover, er det vigtigt efterfølgende at stoppe op og fx kun fokusere på de ting, der skal laves denne dag. Så kan du vente til i morgen med at se på det, der skal laves i morgen.

Gode, neutrale eller dårlige tanker?

Mange dårlige følelser kommer af dårlige tanker. Derfor er det vigtigt at undersøge dine tanker.

Du kan f.eks. vælge at se på en konkret tanke og stille spørgsmålet: ”Er denne tanke en god tanke, en neutral tanke eller en dårlig tanke?”

Hvis du fx sidder i din stue og kigger ud på træerne, der svajer i vinden, mens det regner, tænker du måske: ”Sikken en dejlig natur, Gud har givet os. Tænk at jeg kan sidde her og være en del af det og nyde Guds skaberværk. Jeg er bare så taknemmelig for livet.” Det er gode tanker, der gør, at du får det godt med dig selv, for det gør, at du påskønner og ser, hvad du har, i stedet for det, du ikke har.

Det kan også ske, at du tænker på, hvad regnen og vinden fører til; om der kommer et stormvejr, eller vinden lægger sig igen. Så er det måske en neutral tanke, der bare er en del af livet og indgår i livets normale rytmer, de dagligdags hændelser, der forekommer i livet.

Men hvis du i stedet kigger ud og kommer til at tænke på noget helt andet, nemlig at du ikke har fået gjort det, som du ønskede denne dag, kan den også være en neutral tanke til at starte med.

Men hvis du fører den videre og begynder at anklage dig selv, også fordi det er lidt trist vejr med regn osv., så kan det trække dine tanker i en negativ retning. Nu begynder du at tale dig selv ned, og du føler dig deprimeret og nedtrykt. Her er det vigtigt at stoppe tanken. Det er vigtigt at opdage, at den tanke, der kommer nu, er en tanke, der tynger dig. Det er ikke en god tanke. Det er ikke engang en neutral tanke. Det er en dårlig tanke, som vil føre dig ind i en nedtrykt sindstilstand.

Du kan bl.a. stoppe tanken ved simpelthen at ”lade den hænge”, altså bare acceptere, at den er der, og så i stedet vælge at fokusere på noget andet, der løfter dig op. På den måde mister den sin magt. Ofte kan det også være en god idé, hvis der er noget, du ikke fik gjort, som du synes, at du skulle have gjort, at beslutte dig for at udføre en handling lige nu, der opvejer lidt eller noget af det, du ikke fik gjort. Hvis du handler på det med det samme, tager du kontrol over situationen, og du får det bedre med dig selv, fordi du får gjort noget.

Tænk over, hvad du tænker over

På denne måde kan du altså vælge at undersøge dine tanker og kategorisere dem som gode, neutrale eller dårlige. Det vil også hjælpe dig til at finde ud af, hvad du skal gøre med dem: Se dem som positive, opbyggende tanker, der løfter dig op; acceptere dem som neutrale tanker, der er en del af livet; eller afvise dem og erstatte dem med noget bedre, hvis det er dårlige tanker.
Tanker er altså ikke noget, som du behøver at ligge under for. Du behøver ikke at sige til dig selv, at når du har disse negative tanker, så bliver din dag også dårlig.

Du kan vælge at bryde ind i din tankerække og ændre en dårlig tanke til noget godt i stedet. Så kernen i det, vi ønsker at sige dig her, er, at du skal stoppe op og identificere, hvad det er, du tænker over, og være opmærksom på, hvilke tanker, der tynger dig ned, og hvilke tanker, der løfter dig op, og handle derefter.

På den måde vil du opleve, at dit tankeliv ikke kontrollerer dig og arbejder imod dig, men du er ovenpå og får dine tanker til at arbejde for dig.

Med venlig hilsen
Jørn og Karin Braüner

Læs også