– Lovsang er mere end opvarmning

Det siger udgiverne af et nyt lovsangsalbum fra Københavns Vineyard kirke, som lægger stor vægt på lovsang og dens betydning.

Fra venstre er det Sveinung Chercka-Simonsen, Victor Kaae og Maria Lundbak Hinge.

Det er ikke så ofte, at der udgives lovsangsalbum fra Danmark. Men for lovsangsbandet i København Vineyard, så var der også en ret praktisk grund til at udgive:

– Folk er kommet hen til os både her i kirken og i de nordiske fællesskaber vi har, og har været berørt af sangene. De ville gerne tage dem med hjem eller synge dem i deres kirke. Og så har vi kun kunnet give dem et sangblad med akkorder. Hvis de var heldige, lå der en eller anden, ikke særlig lækker, optagelse af den. Så når vi nu udgiver dem, så er det også, fordi de har efterspurgt dem i så mange år, forklarer Maria Lundbak Hinge.

Derfor prøver kirken heller ikke aktivt at sælge albummet. Det hele ligger gratis på Spotify og YouTube under navnet ’Vineyard Nordic Worship’, men kan også købes på platforme som iTunes eller Amazon. Sangene på albummet er i en årrække blevet sunget i kirken.

– Og så håber vi, at det kan være til velsignelse indenfor vores egen kirkekreds og i andre kirker også, forklarer Maria.

– Det er jo heller ikke vores egne penge. Det er jo faktisk kirken, som har været med til at støtte og har villet det her projekt, forklarer Victor Kaae. København Vineyards medlemmer samlede hele 35.000 kr. ind til projektet.

Sveinung Chercka-Simonsen mener ikke, at man kan lave lovsangsmusik for at tjene penge på det:

– Det er nødt til at komme fra et andet sted. Selv ambitionen om at blive set og hørt er heller ikke godt nok. Det, der driver os må være noget andet: Vi har fået noget, som vi gerne vil dele. Det er i princippet så enkelt, mener han.

Hjertets teologi

Man kan måske spørge, om der overhovedet er en grund til at udgive et lovsangsalbum, når der er så mange andre gode sange derude.

– Ja, man kan godt spørge sig selv, hvorfor man overhovedet skal lave noget som helst, siger Sveinung og fortsætter:

– Men samtidig er det jo sådan, at når Gud lægger noget ned i én, så er det jo ligesom en gave, som jeg tænker skal deles videre. Og så er det lidt lige meget, hvor mange der får glæde af det. Det er mere attituden med, at jeg har fået noget, som jeg vil give videre, forklarer han.

– Og hvis du ser på det rent bibelsk, så dér, hvor der er liv, er der sange, forklarer Maria og giver som eksempel israelitternes vandring over Det Røde Hav. Kort efter det skete, kom der en lang sang om, hvad Gud netop havde gjort for dem.

– Derfor har vi også et behov for at sætte ord på, hvad Gud gør hos os. Og nogle gange måske se på, om der er nogle ting, som Gud gør hos os, som der faktisk ikke findes sange om endnu.

I Vineyard er en af de vigtige værdier, at man skal komme som man er og være autentisk. Så sangene skal reflektere hele livet:

– Det er helt i orden at synge om de ting i livet, som ikke er så let. Når man ser på salmerne i Bibelen, så er det en rigtig god blanding af mennesker, der går igennem sæsoner i deres liv og sætter ord på det, siger Sveinung.

– Selvfølgelig skal det hele handle om Jesus! Og det gør det jo. Men livet er komplekst, og det skal gerne genspejles i de tekster, vi synger sammen, så det hele ikke bliver her oppe, siger han og løfter armen over hovedet.

– Og det er jo også meget autentisk at synge om det, der kommer fra os selv. Men det er ikke, fordi vi kun vil synge det! Det er en meget vigtig pointe. Vi vil også rigtig gerne synge om, hvad Gud gør andre steder, der er fantastiske sange over hele verden, smiler Maria.

– De bibelske sandheder er jo for alle, og noget som alle kristne kan synge om. Men ofte husker man sangene i kirken, når man er kommet hjem. Det kan være en strofe eller et omkvæd. Så det er faktisk virkelig vigtigt, at vi tænker over, hvilke sange vi vælger. For vi putter ord i folks munde, siger Maria og kalder det for ”hjertets teologi”.

Gad ikke at skrive flere sange

Nogle af sangene har taget mange år, mens andre nærmest har taget en halv time at lave. En af numrene, ’God has been good to me’, blev skrevet af Sveinung, da han sad i et S-tog til Køge.

Faktisk var det lidt ironisk, for Sveinung havde haft en ret dårlig dag. Han kom direkte fra et sangskriver-kursus i kirken og havde netop sagt til sig selv, at han ikke gad at skrive flere sange.

– Det var bare en dårlig dag. Men så læste jeg Romerbrevet i toget – og jeg elsker Romerbrevet og kapitel 3 om Guds nåde, og alt det her med, at Gud elskede os, da vi stadig var syndere. Og da jeg læste det, kom der nogle ord ind i hovedet på mig, og jeg skrev dem ned. Og inden jeg var nået til Køge, så havde jeg i hvert fald to vers, omkvæd og melodien på plads. Og jeg tænkte bare:

”Neeej, det her er jo en sang!” griner han.

– For jeg var lidt nede og tænkte, at det her ikke var noget for mig. Jeg gad ikke mere. Men jeg oplevede, at Gud gav mig noget alligevel. Det var en bekræftelse på, at Gud er god og han giver ting til mennesker, selvom vi måske ikke engang tænker over det, eller har gjort os fortjent til det. Han elskede os, mens vi endnu var syndere, altså før vi endnu tænkte på Gud, havde han gode tanker for os. Det er vildt stort for mig, og det handler sangen også om.

Gud – og hårdt arbejde

Det tager normalt lang tid at skrive en god sang, så i gruppen lægger de vægt på, at de føler sig ledt af Gud, når de skriver sangene.

– Men vi tror jo på, at Gud har skabt os mennesker som kreative væsner, så det kan være svært at skelne, hvornår det er Gud, der leder én og ikke, siger Maria.

– Var det ikke Hemmingway, som sagde, at inspirationen kommer kl. 9 hver morgen – altså bare fordi man møder op. Det med, at man har en rutine og bare sørger for at møde op, indskyder Sveinung om den disciplin, det også kræver.

Nogle gange er det en prædiken eller en samtale, der starter processen:

– Og man mærker; hov, der er noget her, der rører ved mig. Og hvis man er et kreativt menneske, så sidder man måske med sin guitar og tænker automatisk på, hvordan man kan udtrykke de tanker på en god måde. Og i kirke-regi skal det så være til glæde for andre også – det har jeg en tro på og en forventning om, når jeg laver det, siger Victor.

Vigtigt at møde Gud i lovsang

Vineyard-kirkerne begyndte i Los Angeles med to netværksgrupper i 1975 og har siden startet over 2.400 kirker på verdensplan. I Danmark er der nu 7 kirker. Vineyard har rødder i den karismatiske bevægelse samt den evangelikale bevægelse.

Kirken har fra begyndelsen, udover mange overnaturlige tegn og undere, været kendetegnet af meget lovsang. Og der er nogle særlige lovsangs-værdier i kirken:

– Det er intimitet, integritet, passion og forventningen om, at Guds rige åbenbarer sig. Og så også tilgængelighed, som er ret praktisk, siger Maria, som uddyber, hvad det betyder, at ”Guds rige åbenbarer sig”:

– Når du har en gudstjeneste, så er lovsangen ikke et middel som opvarmning til talen. Lovsangen er et mål i sig selv. Det er der, vi uden filter kan synge til Gud, og det er lige så vigtigt som talen.

Derfor vil man normalt heller ikke opleve i Vineyard, at sangene bliver afbrudt af meddelelser eller praktisk info.

– Vi vil gerne skabe plads til et rum, hvor folk kan mødes med Gud. Så derfor forsøger vi fx at få sangene til at flyde sammen eller synge dem på en måde, så folk kan synge med! Det er jo også ret vigtigt: Hvis folk ikke kan synge med, så bliver det et show, og så har vi forfejlet vores mål, understreger Maria.

– Ja, det skal være tilbedelse, det skal ikke bare være os, der står og har en fest, indskyder Victor.

– Vi bliver nødt til at have en forventning til Gud, hver gang vi tilbeder. Hvis vi ikke har det, så kan vi lige så godt lukke det ned. Det er enormt vigtigt, at vi alle sammen i kirken er enige om, at her skal vi møde Gud, siger Sveinung, og uddyber hvad han mener med at ”møde Gud”:

– Man kan i lovsangen sætte ord på nogle ting i sit liv direkte til Gud. Der er ikke noget filter eller en præst mellem dig og Gud. Det er Gud og den enkelte person, som står i en større forsamling.

Det bliver meget stærkt. Det er en kærlighedssang, en bøn, en angrende synder … det kan være hvad som helst. Men det er den interaktion, som er helt konkret, og som vi værdsætter helt oppe på niveau med talen.

– Man kan sige, at vi elsker, fordi han elskede os først. Vores lovsang er sungne bønner som en respons til Guds kærlighed. Vi skal ikke gøre alt muligt for at gøre os fortjent. Han er der, han elsker os, og derfor må vi respondere i sang. Så det kan være både tak, lovprisning eller anger og overgivelse. En fejring af, hvem Gud er, og hvad han har gjort.

Hvad Jesus har gjort for os på korset, siger Maria. Albummet hedder i øvrigt ’I return to the cross’, og dermed slutter samtalen der, hvor gruppen helst vil have det; med øjnene rettet mod Jesus og korset.