Hvorfor skulle jeg blive så syg med Covid-19?

Covid-19 satte sig på lungerne og forhindrede mig i at arbejde i menigheden. Hvorfor skulle det ske for mig? Hvad er det godt for?

Kære Orla L.C.

Jeg skriver til dig om en hændelse for nogen tid siden. Jeg er en mand på 62. Jeg vil bede dig om forbøn.

Jeg har været kristen i mange år, og jeg tilhører en Frikirke. Men nu grunden til, at jeg skriver til dig:

For en tid siden blev jeg ramt af Covid-19 og blev meget syg. Jeg blev indlagt på intensiv med problemer med at trække vejret. Men jeg er nu heldigvis blevet næsten rask igen. Men mit problem er nu:

– Hvorfor skulle jeg lige blive smittet? Hvorfor skulle jeg komme i nærheden af en, som havde Corona-virus med sig. Det fatter jeg ikke.

– Hvorfor skulle jeg få den nederdrægtige virus, som slog sig på mine lunger?

Hvorfor skulle jeg indlægges og spilde den ene uge efter den anden? Jeg blev derved forhindret i at arbejde i vores menighed, hvor jeg ellers har mange opgaver.

Jeg synes ikke, at jeg kan finde noget svar. Jeg har altid haft det svært, når jeg hørte nogen tale om sygdom som Guds straf og Guds vrede. Min far sagde altid til os børn, at vi ikke måtte gøre Gud vred.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Min far sagde også, at der ikke er noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Disse ord dukkede op i mit hoved igen og igen, mens jeg var indlagt. Jeg tænker fortsat over min fars ord. Jeg kan nemlig ikke se noget godt ved mit sygdoms-forløb.

Mvh. fra
Manden, der spørger ”Hvorfor”

Bed om, at du må se dig selv i Guds plan

Kære mand, som spørger ”Hvorfor”.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Din far sagde, at der ikke er noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget.
Der er et vers i Bibelen, som peger lidt i samme retning. Det vers står i Romerbrevet kap. 8. Det er vers 28, og det lyder sådan:

”Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud.”

Gud kan vende det onde til noget godt, ifølge Rom. 8,28.

Det betyder, at Gud faktisk kan få noget godt ud af noget, der synes at være noget skidt for os.
Under sygdom dukker ofte det spørgsmål op: – ”Hvorfor er jeg blevet syg?”

Og hos dig endda flere spørgsmål i retning af:


Artiklen fortsætter efter annoncen:



”Hvorfor skulle lige netop jeg få denne nederdrægtige Covid-19 virus?” og ”Hvorfor skulle lige netop jeg ligge uge efter uge og spilde min tid til ingen nytte?”

– Jo, sygdom kan give smerte, lidelse og frustration. Men der findes faktisk ikke det onde og den sygdom eller den modgang, som Gud ikke kan vende til noget godt, hvis vi holder os nær til Ham.

Den kendte missionær i Indien, Stanley Jones, skriver i sine erindringer om en underlig hændelse.

Hændelsen fandt sted under borgerkrigen i Kina mellem kommunisterne og den siddende, nationalistiske regering:

En kristen læge i Kina havde igennem mange år opbygget et stort hospital. Det var ved hårdt arbejde og store afsavn.

Så en dag når kommunisterne frem til hans hospital, og de brænder hospitalet ned til grunden. Mange års møjsommeligt arbejde var på få timer tilintetgjort.

Hvad gjorde lægen?

Da den kommunistiske hær drager videre, følger lægen med og plejer kommunisternes syge og sårede.

En general fra nationalisternes hær, altså fra modstandernes hær, hører om dette, og han spørger sin kristne hustru: – Hvad er det, der gør, at denne læge passer de syge og sårede kommunister. De er jo hans fjender, og de har lige brændt hans hospital ned til grunden?

”Det er kristendommen, der gør det,” svarede hans hustru.

Da udbrød generalen: – ”Da vil jeg være en kristen!”

Det chok, denne kristne læge oplevede, blev ikke til bitterhed og vrede hos ham. Det blev for lægen til Guds ledelse videre frem. Han blev et Guds sendebud hos de kommunistiske soldater. Og på grund af lægen blev en general kristen og tog imod frelsen.

At den kristne læges livsværk skulle brændes ned, det er ikke let at forstå. Men Gud skabte en mening i det, fordi den kristne læge midt i den sørgelige hændelse lod sig lede og derved blev til frelse og velsignelse for mange.

For lægen kunne hans hospitals-byggeri have set ud som rent tidsspilde og som en fejltagelse. Men Gud lod det onde samvirke til noget godt for lægen, og også for fjendens hær.

Lægen vidste, at ”alt står i Gud Faders hånd,” og han vidste også, at uanset den onde nedbrænding, så var han stadig i Guds ledelse.

Kære du, som spørger: – Hvorfor?”: Der gives ikke noget nemt svar på, hvorfor du lige skulle smittes med Covid-19.

Men akkurat som med den kristne, kinesiske læge, så ønsker Gud også at lede dit liv, både nu under din sygdom; men også videre frem.

Hvad skal min bøn så være for dig nu? Min bøn skal først og fremmest være:

– at du får fred med Gud, fred med dit liv og fred med dig selv.
Min bøn skal også være:

– at du kan se dig selv i Guds plan, selv under modgang og sygdom, akkurat som den kinesiske læge kunne.

Med venlig hilsen
Orla Lindskov