KLF er tilfreds med ny medieaftale
– En af de bedste i den periode, jeg har været generalsekretær i KLF, siger Mikael Arendt Laursen, generalsekretær i KLF, Kirke & Medier om den nye medieaftale.
Medieaftalen blev offentliggjort medio juni, og for første gang i næsten ti år står et bredt politisk flertal bag aftalen, som bl.a. prioriterer klassisk public service. Og det glæder generalsekretæren i KLF, Kirke og Medier.
KLF’s aftryk i aftalen
– Det træder tydeligt frem, at DR, TV 2 og TV 2-regionerne har et public service-ansvar. Der er ganske vist en massiv konkurrence om mediebrugernes opmærksomhed, men det betyder ikke, at danske public service-medier får lov til at agere som kommercielle medier og have en lidt for populistisk forståelse af public service.
Jeg glæder mig særligt over, at DR’s forpligtelse til at formidle den kristne kulturarv fortsat står meget centralt. Det er et tydeligt KLF-aftryk i medieaftalen, fastslår Mikael Arendt Laursen som reaktion på den nye aftale. Dialogen med politikere er en væsentlig del af KLF’s arbejde, og derfor glæder det generalsekretæren at kunne genkende foreningens synspunkter i den nye medieaftale, som gælder frem til 2026.
Læs mere om medieaftalen og KLF’s reaktion på klf.dk.
Public service
Public service er oplysende og ikke-kommerciel medievirksomhed, specielt inden for tv og radio. Formålet er at sprede programmer til hele befolkningen af ”alsidig, kulturel og oplysende art”, som det blev udtrykt allerede i den danske radiolov i 1926. Derfor skal virksomheden (fx DR og TV2) være uafhængig af direkte økonomiske og partipolitiske interesser.