Læsning til fastetiden

Vi er på vej ind i fastetiden. Men hvad stiller man egentlig op med disse 40 dage? Man kunne fx anskaffe sig norske Jarle Hauglands lille andagtsbog ”Drik”, der med sine 40 andagtsstykker egner sig fortræffelig til at gå bevidst ind i en tid, som kalder på fokus på det ene fornødne.

I indledningen skriver forfatteren, at andagtsbogen oprindelig netop blev skrevet med henblik på fastetiden, selvom den udmærket kan bruges hele kirkeåret. Som bogens titel ”Drik” antyder, er den en opfordring til at søge ind, hvor man får kontakt med en meget vigtig tilstand som kristen, nemlig tørst – tørsten efter Gud. Haugland kalder den også ”Den gode utilfredshed” (s. 50). Men lige så vigtigt, som det er at opdage og anerkende sin tørst, er det, hvad man opsøger, når man tørster.

Som når man er fysisk tørstig, er det ikke lige meget, hvad man stiller tørsten med. Man stiller ikke sin fysiske tørst med saltvand, for det gør dig bare mere tørstig og vil til sidst betyde døden. På samme måde med den åndelig tørst: ”Alt for mange vælger den åndelige version af saltvand: Populærkulturens flimrende og dragende lys, pornoens korte tilfredsstillelse eller sociale mediers bekræftelse” (s. 46).

Netop de social mediers dragende magt som trussel mod for alvor at få sin tørst slukket hos Gud, går som en rød tråd gennem bogen. Bogens undertitel er da også ”40 fasteandagter i en skærmfyldt hverdag”. Jarle Haugland er ellers selv mediemand. Men måske netop derfor kender han til faren ved tidens massemedier.

Mediernes fare, men også muligheder, er måske ikke det første område, vi omslutter med vores bønner. Måske derfor har Haugland valgt at placere ”Syv bønner for medierne” bagerst i sin lille andagtsbog. Her kan man finde bønner bl.a. for ”Alle, som arbejder i mediebranchen”, ”Ledere i mediebranchen” og ”Kristne, som arbejder i mediebranchen”.

Der er utallige måder at holde andagt på. For nogle er andagtsbøger en naturlig og let måde at få afsat tid sammen med Gud. For andre har andagtsbøger aldrig sagt dem noget. Tilhører du imidlertid den første kategori, er ”Drik” en af de bedre af slagsen, og derfor er den måske også et forsøg i andagtsbogtraditionen værd, selvom du tilhører den sidste kategori.

I alle tilfælde er bogen en påmindelse om og en opfordring til at lade fastetiden være en tid, hvor man måske netop faster fra de moderne massemedier og søger ind i stilheden og fordybelsen for dér at møde den Gud, som kan slukke vores tørst, så vi aldrig mere skal tørste.

Jarle Haugland: Drik – 40 fasteandagter i en skærmfyldt hverdag. 112 sider. 129,95 kr. Lohse


Artiklen fortsætter efter annoncen: