Overhold flytiden 1
Vi havde været længe undervejs. 17 forskellige fly skulle afprøves i løbet af 3 uger. Jeg var midtvejs og på vej til Tyrkiet.
Først Israel, så Tyrkiet, for at ende i Rom. Det var optageplanerne for Festen, der ikke vil dø, som TV2 lavede for nogle år tilbage.
Det københavnske TV-selskab Loke Film havde arrangeret hver tur sådan, at vi havde 20 timer i Danmark mellem hvert land. Og jeg ilede hjem til Århus for at være få timer sammen med min viv og vore, på det tidspunkt to små prinsesser. Igen måtte jeg tage toget til Djævleøen aftenen før flyafgang, fordi Austrian Airways lettede ved morgendæmring næste dag.
Efter en nat med langhåret Rastamusik hos en af vennerne fra Israelsmissionens Unge på Amager, sad jeg nu halvvågen (læs: halvsovende) i morgensolens skær på et københavnsk fortorv og ventede med min rygsæk. Min TV-producer skulle hente mig. Men han og lydmanden kom ikke.
45 minutter over aftalt tid kørte en gammel Renault pottende op ad gaden – det var alt for sent. Vi var ved at misse flyet! Da vi endelig ankom til Kastrup var al anden bagage tjekket ind, så vi fik ordre på at styrte ud til flyet for at prøve at se, om vi kunne nå at komme med
gennem de mange og lange gange.
Men efter en sveddryppende halvmarathon med al bagage og TV-udstyr, stod vi foran en lukket gate, og personalet nægtede at åbne den. Trappen var allerede kørt væk fra flyet og dørene lukkede. Kun piloten kunne hjælpe os, men personalet ignorerede vore anmodninger om at ringe piloten op i flyet.
Vi skulle nå et andet fly i Wien og måtte med denne afgang. Så jeg løb ud til vinduerne ud for flyet, der holdt 10 m. ude, og viftede vildt for at komme i kontakt med cockpittet.
Den østrigske 2. pilot opdagede mig og vinkede forundret og grinende tilbage, men jeg blev stædigt ved. Han gjorde piloten opmærksom på det danske rødhårede fjollehoved bag glasset, og begge vinkede pænt til mig. Jeg fik med håndgebærder vist dem, at de skulle ringe Gaten op. Og det gjorde de
og kort efter sad vi i vore reserverede sæder på vej til Tyrkiet via Wien!
Mit københavnske tv-crew var målløse
og flove. Over hvad da!?!?!
(fortsættelse på de autentiske flyhistorier følger næste uge)