“Kirken skal sælge sig selv”

Hvordan få flere folk i kirke? I England vil reklamefolk gerne hjælpe…Hvad kan en kirke gøre for at få flere kirkefremmede til gudstjeneste – uden at kompromittere sit budskab? Det har engelske reklamefolk en idé om:– Vælg kun kirkeledere som forstår sig på Gud, almindelige mennesker og er gode til at lægge strategi!
– Lav grundig research for at undersøge samfundets aktuelle behov!
– Sæt kirken over for dens sande konkurrent: forburgerkulturen!
Det foreslår en professor ved London Business School, Mark Ritson. Efter et gudstjenestebesøg, hvor præsten faktisk sagde noget fornuftigt, begyndte han at tænke over, hvordan kirken kan blive bedre til at sælge sig selv.
Hans oplæg er temaet for næste nummer af det engelske magasin Christianity + Renewal, som udkommer 1. september.
Og Ritson kommer også med nogle praktiske forslag:
– Erstat de hårde kirkebænke og rå murstensvægge med et miljø, der er mere velegnet til at opleve Gud i.
– Revurdér jeres reklamestrategi. Gå fra sporadiske annoncer til integreret markedsføring.

“Drop korset”

I Skotland opfordrer rekla-mefolk kirken til at droppe billeder af Jesus på korset i annoncer. Sammen med skriftcitater virker det frastødende på kirkefremmede:
– Vi tror ikke, folk bryder sig om at blive talt ned til, udtaler direktør for Kameleon Adver-tising i Sussex, Guy Lupton.
– Vi satser heller ikke på billeder af Jesus på korset. Nøglen er at få folk til at komme ind gennem kirkedøren. Derefter kan de selv tage stilling, siger han til avisen The Scotsman.
Han mener, kirken bør reklamere for sine sociale aktiviteter, muligheden for at synge, høre en god prædiken og få en samtale „fra hjerte til hjerte“.

Medicin for sjælen

Et andet reklamebureau, ICA, i byen Kent, har netop tilrettelagt en kampagne med sloganet: ”Få dig et liv – gå i kirke!”
Kampagnen satser målbevidst på de 30-40-årige, som har fået en karriere, men som synes, der mangler noget. Reklamebureauet lavede en undersøgelse, der afslørede, at en overvejende del af aldersgruppen manglede mening, retning i livet, havde et ”hul”. Derfor valgte man denne ”medicin for sjælen” kampagne.