Debat

Jesu navn sætter i brand

Må det være mig tilladt at komme med en lille kommetar vedrørende Jomfru Maria.
Mine tanker er, at ved at fokusere på Jomfru Maria bliver Jesus sat i skyggen. Selv om Jomfru Maria henviser til sin elskede søn, Jesus, er det hendes navn, der omtales og bliver bedt til.
Men Jesus er Kongernes Konge og Herrenes Herre. Han alene har magten over alt (Ef. 1,21).
Ved at undlade at nævne Jesus bryder vi ikke gennem den åndelige verden.
I Joh. 14 siger Jesus: ”Jeg er vejen, sandheden og livet. Ingen kommer til Faderen uden gennem mig”, og ”Jeg giver jer min fred… en bedre fred…”
Jeg vil ikke tilsidesætte menneskers oplevelser med Jomfru Maria, jeg vil blot henvise til, at Jesu navn sætter i brand. Prøv at sige højt: Gud, Jomfu Maria eller Jesus, og se, hvilket navn mennesker reagere på.
Joan Pehrsson
Lundkjærvej 20 D
7900 Nykøbing Mors

Frikadelleforbud er diktatur

Er fravalg af frikadeller diktatur?

Generation efter generation har danskerne spist frikadeller, og det har været en yndet spise for unge og gamle, store og små.
Ja, de har spist så mange, at der ligefrem er opstået bevingede ord om frikadellen, ”Slag i frikadellen”, ”Frikadellens flugt over plankeværket”, og så er der historien om den unge pige, der gerne ville gøre indtryk på en bestemt ung mand og derfor brugte den ene forførende parfume efter den anden, men først da hun en aften skulle møde ham og gik igennem køkkenet, hvor hendes mor stod og stegte frikadeller, og der hang en duft af nystegte frikadeller i pigens hår og tøj, friede han!!
Men spøg til side. At tage frikadellerne fra danske børn i daginstitutioner er hjerteløst – og diktatur!
Er det i virkeligheden slet ikke frikadeller, det handler om? Hvis dette er en uhyggelig kendsgerning, har danskerne før vist, at de ikke lader sig kue af nogen form for diktatur.
Kamma Ankjærø
Ny Munkegade 80
Århus C

Hjertesuk

Høres sangen uden for kirken?

1. Vejen til et liv i Guds kraft – ja sådan skriver redaktør Henri Nissen i sin leder den 7. januar 2010.
2. Han skriver, at mange af os er kristne af navn, men vi lever ikke et smittende kristenliv – ja hvor er det rigtigt.
3. Han skriver, at de gamle vækkelsesbevægelser og frikirker (og dem har vi jo nogle stykker af her i Herning), som før var lys og salt, er blevet verdsligjort – det tror, jeg vi er mange lidt ældre, der nikker genkendende til.
4. Højrøstet og langtrukken lovsang – helst på engelsk, som mange i menigheden ikke forstår; jeg føler, det er som en tungetale, der ikke bliver udlagt. Mange ældre kan ikke holde det ud og føler sig som en ø i menigheden.
5. Man kan undre sig over, man stort set aldrig hører fra disse ivrige højrystede sanggrupper og ledere i skrift og tale uden for kirken. Bibelen siger: Gå ud på gader og stræder.
6. Hvor mange af disse begejstrede unge ser vi igen, når de har været på efterskole og er færdige med deres uddannelse?
Niels Rønnow
Tjelevej 44
7400 Herning

Debatindlæg er udtryk for læserens egen holdning – ikke nødvendigvis Udfordringens.
Obs! Max 200 ord.