Danskerne siger ja til kirken

Over halvdelen af danskerne vil melde sig ind i Folkekirken, og det samme vil 70 pct. af
Folkekirkens medlemmer, hvis de som voksne skulle forny medlemskabet, viser undersøgelse.
Det er velkendt, at det kun er 3 pct. af danskerne, der deltager jævnligt i en gudstjeneste, mens over 80 pct. er medlemmer af Folkekirken.Nu overrasker en ny undersøgelse med, at 54,3 pct. af alle danskere vil vælge kirken aktivt til, hvis de som voksne skulle vælge at være medlemmer af kirken. Det svarer til op mod 70 pct. af folkekirkens medlemmer.

Det viser en dugfrisk undersøgelse fra Rambøll for Jyllands Posten.

– Jeg glæder mig over, at folkekirken står så stærkt i den danske befolkning, at mere end halvdelen af befolkningen, og 70 pct. af de nuværende medlemmer, ville fastholde deres medlemskab hvis de som voksne skulle forny det, siger biskop Karsten Nissen.

Rambøll spurgte: ”Hvis man som voksen dansker aktivt skulle melde sig ind for at blive medlem af Folkekirken, ville du så gøre det?”

Damerne først

Hertil svarer 47,3 pct. af mændene og 61 pct. af kvinderne utvetydigt ja. De ældre føler sig mest knyttet til kirken. Således er det samlede tal for mænd og kvinder over 65 år helt oppe på 67 pct.
Herefter kommer overraskende de 36-45-årige op på 58,5 pct.

De yngre årgange er mere ligeglade med kirken. Her er det kun 39,6 pct. af de 18-25-årige, der vil vælge kirken til som voksne.

– Disse tal rammer en pæl igennem den påstand, at de fleste af Folkekirkens medlemmer kun er medlemmer pr. tradition, fordi de blev døbt som spæde, siger Karsten Nissen.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Ikke tomme traditioner

Hans kollega i Haderslev biskop Niels Henrik Arendt er enig:

– De kirkelige handlinger er ikke bare tomme traditioner for folk. Langt de fleste dåbsforældre har en levende interesse for dåbens kirkelige indhold, og kirkens ritualer ved dødsfald er ufatteligt stærke, siger han og tilføjer:


Artiklen fortsætter efter annoncen:



– Det, som er opgaven for kirken, er selvfølgelig at gøre budskabet troværdigt gældende i forhold til hele det daglige liv, hvor mange, også blandt medlemmerne, finder kristendommen mindre relevant.

Kirken skal simpelthen kommunikere bedre, siger Karsten Nissen:

– Den omstændighed, at 30 pct. af folkekirkens medlemmer ville sige nej til at forny medlemskabet, viser behovet for at vi i Folkekirken bliver bedre til at formidle det kristne budskab over for alle vore medlemmer.

Og det gør kirken en aktiv indsats for netop nu. Karsten Nissen er medstifter af Kirkeligt Medieakademi, der skal uddanne kirkens ledere og mediefolk til at bruge pressen og de sociale medier bedre. Aalborg og Københavns Stift har i flere år haft infocentre, og Haderslev Stift holdt for nylig en stiftsdag med fokus på kommunikation.


Artiklen fortsætter efter annoncen: