Kraftig kritik af ny skolebibel

Luthersk Missions avis ’Tro og Mission’ lægger i deres påskenummer spalter til kritik af ny skolebibel fra Bibelselskabet.Skolebibelen, som er en bibel med både bibelguide og bibelleksikon, har et historisk kritisk bibelsyn indbygget i fortolkningsafsnittene mener Knud W. Skov, som har anmeldt den for Luthersk Missions avis Tro og Mission.
Skolebibelens forklaringsafsnit er forfattet af Inger Røgild.
Knud W. Skov skriver i sin anmeldelse:
– Bibelen er for forfatteren kun udtryk for noget nær poetisk hjertesprog uden egentlig sandhedsværdi – eller er upræcise genfortællinger eller myter til forklaringer af livets vilkår. Den er på ingen måde Guds ord eller rummer hans frelsesplan, siger han og konkluderer:
– Det vil sige, at de børn og unge, der skal introduceres til Bibelen ved hjælp af denne bog, inden, undervejs og bagefter får at vide, at Bibelen er fiktive religiøse tanker. I pæn klædedragt har vi et historisk-kritisk angreb på bibelteksten, som efterlader de næste generationer immuniserede over for, at Bibelens ord i sig selv kan få lov at tale.

25 spørgsmålstegn

Knud W. Skov er teolog og erhvervskolelærer, samt tidligere efterskolelærer. Han står langt fra alene med sin kritik. Carsten Hjorth Pedersen, som er daglig leder af Kristent Pædagogisk Institut, har i en kronik i Kristeligt Dagblad optalt 25 steder i fortolkningen, som stiller spørgsmålstegn ved bibelens troværdighed.
Da Tro og Mission konfronterer Bibelselskabet med den historisk-kritiske tilgang i Skolebibelen, bakker generalsekretæren Morten Thomsen Højsgaard fortolkningen op:
– Bibelen er ikke en historiebog i klassisk forstand. Det er en åndelig tekst. Det skal eleverne vide. Vi kan ikke komme uden om, at der er fejl og modsigelser i Bibelen, pointerer han, men erklærer sig samtidig villig til at gå i dialog med med den kirkelige højrefløj, der er i opposition mod dette synspunkt.