Afslører terrorismens rødder i islam
Afhoppet professor ved islamisk universitet påstår i en ny bog, at hellig krig gennemsyrer Koranen,
Muhammeds liv, islamisk historie – og nutidens terroristerIslam og Terrorisme hvad Koranen virkelig lærer om kristendom, vold og islamisk jihad denne bombastiske titel kan med det samme få alle advarselslamper til at lyse. Er det nu endnu et ensidigt angreb mod den religion, som kristne trods kulturforskelle har mest til fælles med? Endnu et udtryk for den undergangs-paranoia som desværre præger mange bøger?
Men nej. Mark A. Gabriels korte selvbiografi og efterfølgende systematiske gennemgang af jihads rødder i islams historie er ganske enkelt imponerede. Den afhoppede islamiske professor skriver nøgternt og gennemtænkt. Og kærligheden til familien og folket, der udstødte ham, gennemsyrer hele bogen.
Mark A. Gabriel blev opdraget som muslim og begyndte i Koranskole som 6-årig. Da han var 12, kunne han citere mus-limernes hellige bog udenad og fortsatte med at studere islam som ung på det berømte Al Azhar Universitet, hvor han bestod som den næstbedste ud af 6000 elever. Kort efter skulle han blive professor i islamisk historie og kultur ved samme universitet.
Men så kom tvivlen. Han opdagede islams mørke sider, den gentagne opfordring til jihad, hellig krig, mod alle, som ikke vil underkaste sig Allah. Og det stemte ikke med det billede af islam, den egyptiske regering havde pålagt det islamiske universitet at promovere.
Alt dette talte han åbent om i klassen med det resultat, at han blev suspenderet fra sin stilling og smidt i fængsel. Her blev han tortureret for at afsløre, hvilke kristne der havde påvirket ham. Men han kunne intet fortælle, da hans tvivl var kommet af at læse Koranen.
Heldigvis havde hans far, som er en rig forretningsmand, de rigtige forbindelser og fik ham omsider løsladt.
Kort efter mødte Mark Gabriel en kristen farmaceut, som gav ham Det ny Testamente. Samme aften læste han Lukas-evangeliet og følte, at den største lærer i universet fortalte mig om himmelens hemmeligheder og Guds hjerte (s.38). Næste morgen kapitulerede han og blev en kristen.
Da hans far opdagede det, sendte han lejemordere ud for at dræbe ham. Han blev stukket af en kniv i skulderen og flygtede til sin søster, som hjalp ham at gå under jorden og flygte.
Han tog navneforandring, kom på bibelskole hos Ungdom med Opgave i Sydafrika og emigrerede derefter til USA.
Men er han virkelig den, han giver sig ud for at være? Det er afgørende for bogens troværdighed. For hvis hans insiderviden står til troende, er bogen virkelig en øjenåbner.
Og han virker ægte nok. Selv om Forlaget Scandinavia ikke har undersøgt hans baggrund på egen hånd, men blot taget bogen ind på anbefaling af Creation House (som også udgiver magasinet Charisma), vidner blot den kendsgerning at internationale boghandlere og studenterorganisationer forhandler den, at den må være ægte nok.
Vi foretog et tjek på den bibelskole i Sydafrika, Mark A. Gabriel gik på efter sin omvendelse, og der var han på elevlisten i 1997 og blev endda benyttet som foredragsholder i kristen kommunikation til muslimer.
Mark A. Gabriel giver ny værdifuld indsigt i islam. Hovedbudskabet er, at ekstreme muslimer desværre har fuldt belæg for deres krigeriske holdninger i Koranen:
Koranen kan groft inddeles i de åbenbaringer, der kom før udvandringen fra Mekka, og de, som kom efter. Før udvandringen er de positive og fredsstræbende vers, fordi der på det tidspunkt ikke var åben konflikt mellem jøder og kristne på den ene side og muslimer på den anden. Efter udvandringen til Medina opbygger Muhammed sin hær for at indtage Mekka med magt, og der kommer alle de hadske udmeldinger.
Der er et princip i islam om, at senere åbenbaringer ophæver tidligere åbenbaringer. Dette princip kaldes nasikh (betyder fortrin) og gør de tidligere åbenbarede vers til mansukh, dvs. ophævet, selv om det fortsat betragtes som guddommelig åbenbaring. Det betyder, at de krigeriske vers ophæver de fredssøgende.
Koranen garanterer ikke, at muslimen kommer i Paradis undtagen hvis det sker som martyr i hellig krig. Det er den egentlige årsag til, at så mange melder sig som selvmordsbombere. Det er deres eneste chance!
Mark A. Gabriel deler også sin insiderviden om yderligtgående muslimers strategi for at indtage nye områder (s.107 ff). Strategien er den samme, som Muhammed brugte over for mekkanerne og er gentaget op gennem historien:
Det svage stadium: Når muslimerne er i mindretal, underordner de sig landets love og lever i fred med deres naboer, mens de venter på, at de øges i antal.
Forberedelsesstadiet: Når muslimerne er en minoritet med betragtelig indflydelse, forbereder de sig på jihad, mentalt, økonomisk, militært osv. Dette foregår i det skjulte, da Koranen visse steder tillader løgn, hvis det fremmer Allahs sag.
Jihad-stadiet: Når muslimerne har opnået stor indflydelse og magt, er det enhver muslims pligt at overvinde ikke-islamiske landes system og etablere islamisk autoritet.
Gabriel nævner, at det lige netop var fremgangsmåden i Libanon, da islamister med hjælp fra Syrien indledte 20 års borgerkrig.
Islam og terrorisme er stærk læsning, fordi afsløringen af de barske realiteter kommer fra en mand med vægt bag ordene. Og fordi forfatteren formår at skille religionen islam, som han tager afstand fra, fra muslimer af kød og blod, som han vil gøre alt for at favne. Bogen slutter da også med en vejledning i, hvordan man forkynder det kristne budskab til muslimer og inkluderer dem i kirken.
Mark A. Gabriel: Islam og terrorisme 257 sider 178 kr. Scandinavia