Tanker om tvivl

Anders Kammersgaard Ipsens og Michael Agerbo Mørchs ”Øjebliksbilleder. Fra tvivlens landskab” var oprindelig en brevveksling mellem de to, men er nu udkommet som bog. Som forfatterne skriver i forordet, er der ikke tale om en beskrivelse af en tvivlers vej til frimodig tro, men snarere et forsøg på at lade ”processen [være] en del af løsningen” (s. 4).

Bogen har flere gode pointer, men da jeg var halvvejs henne i den, havde jeg alligevel en oplevelse af, at bogen ikke ramte mig ind i min dybeste eksistens.

Selvom dens oprindelse er autentiske breve skrevet ud af en tvivlskamp, var både spørgsmål og svar alligevel for filosofiske og ”tænkte”. Det kan synes som om det – trods emnets dødelige alvor – bliver en ”leg med ord”, en interessant øvelse i spekulativ teologi. Eller sagt på en anden måde: det bliver for meget tanke og for lidt liv. Heldigvis ændres det gradvis som bogen skrider frem.

Det kan skyldes, at man her er kommet til de nyeste breve, og der mellem de to brevskrivere efterhånden er opstået en større fortrolighed og dermed et større mod til at gå fra teori til levet liv.

Et eksempel på dette er i afsnittet om ”Tvivlens kilde”, hvor Michael Agerbo Mørch efter en lang teoretisk gennemgang af fem kilder til tvivl pludselig skifter sprogtone.

Han påpeger, at der er en afgørende forskel på at bryde med en ideologi eller en partner og at bryde med Gud. Et brud med en ideologi eller partner vil ikke få hverken ideologien eller partneren til at ophøre med at eksistere:

”Men i tvivlens mørke er det netop, hvad man frygter. At man ikke kun personligt tager afstand fra troen, fra Gud, men at han slet ikke findes. Så kan man nemlig ikke tage afstand, men er bare blevet forladt.

Af ingen. Så er der ingen at være vred på. Ingen at længes efter. Ingen at skrige ad og til. Så er der bare koldt og mørkt, hvor man troede, der var lys og liv” (s. 57).

– Her er tvivlens kval blevet til at tage at føle på. Al teoretisering er befriende forsvundet og troen stråler igennem.

Normalt vil jeg ikke kommentere på en bogs omslag, da man køber bøger pga. indholdet – ikke omslaget. Men i dette tilfælde kan jeg ikke lade være. En neon-orange baggrund med neon-grå bogstaver er måske hipt og tiltaler den unge læser.

Selv vil jeg dog finde en meget afsides plads på bogreolen til bogen. Samtidig har jeg – trods min ikke alt for højt fremskredne alder – svært ved at læse teksten på omslaget, da de to farver ”smelter sammen”. Blot et lille hint til forlaget …

Anders Kammersgaard Ipsens og Michael Agerbo Mørch:
Øjebliksbilleder. Fra tvivlens landskab

112 sider. 99,95 kr. LogosMedia