Jysk familie skal med Dronning Ingrid til Afrika

Den tidligere storebæltsfærge Dronning Ingrid er ved at blive ombygget til verdens største private hospitalsskib. Lena og Lars Kristensen bliver en del af besætningenMens den gamle storebæltsfærge Dronning Margrethe II er blevet sejlet til skrotning i Indien, ser det mere lyst ud for søsterfærgen Dronning Ingrid.

Lena og Lars Kristensen fra Brande bliver en del af besætningen på Africa Mercy

Den er nemlig blevet omdøbt til Africa Mercy og bliver netop nu ombygget til verdens største privatejede flydende hospital. Ombygningen sker på et værft i Newcastle i England, og når Africa Mercy efter planen lægger fra land i januar næste år, vil skibet være indrettet med blandt andet seks operationsstuer, 80 hospitalssenge og plads til en besætning på 480 personer.
Det er den internationale kristne nødhjælps- og missionsorganisation Mercy Ships, en del af Ungdom Med Opgave, der står bag købet og ombygningen af den danske færge. Siden organisationens start i 1978 har skibenes personale udført mere end 18.000 operationer, leveret lægeudstyr og medicin for mere end 180 millioner kroner og præsenteret det kristne budskab for flere hundrede tusinde mennesker.
Africa Mercy skal efter planen operere langs Afrikas vestkyst.

Venter nyt
besætningsmedlem

Mercy Ships er ved at ombygge den gamle storebæltsfærge Dronning Ingrid til verdens største privatejede hospitalsskib

Blandt besætningen på det nyombyggede skib er det danske par Lena og Lars Kristensen, der bor i Brande. Parret har en datter på et år og venter et lille nyt besætningsmedlem til september.
Såfremt fødslen går planmæssigt, regner familien med at påmønstre skibet omkring 1. januar.
Men det kræver altså, at familieforøgelsen går godt. For selv om Africa Mercy er et hospitalsskib, så er det jo ingen fødestue, indskærper Lars.
Faktisk var det planen, at familien skulle afsted i løbet af sommeren, så både jobs og lejlighed var allerede sagt op, da afgangen blev udsat til januar.
Derfor må Lars og Lena nøjes med diverse småjobs, mens de bor hos Lars’ forældre i Brande.
Lars, der er uddannet skibsfører, skal blandt andet sejle skibet, tilrettelægge det daglige arbejde for dæksbesætningen og stå for sikkerheden ombord.
Imens skal Lena koncentrere sig om børnene, indtil de bliver store nok til at starte i skibets børnehave. Derefter vil hun få andre opgaver om bord.

Foreløbig to år

Livet ombord er ikke nyt for det danske par. Lars har tidligere arbejdet på forskellige skibe. Blandt andet har han været styrmand på det svenske missionsskib Elida.
Og kort efter Lena og Lars blev gift, boede de et år i England, hvor de hjalp med ombygningen af et af Mercy Ships skibe.
Familien har desuden gennemført et tre måneders træningskursus på Mercy Ships hovedbase i Texas.
Foreløbig har familien skrevet kontrakt for minimum to år. Det skulle være nok til at finde ud af, om det er en livsform, der lader sig gøre med to små børn.
– Men vi vil da slet ikke afvise, at det kan blive til flere år, siger Lars.
Arbejdet ombord er ulønnet, og besætningen betaler selv for kost og logi ombord.
Derfor har Lars og Lena været ude og samle sponsorer, ligesom deres danske menighed, Betanias Kirkecenter i Blåhøj, står bag parret.