Kendt reklamemand: – Kirkeblade er for kedelige

– Kirkerne er gode til at informere om, hvad der sker, men kirkebladene er for kedelige og for snakkesalige.Det siger den kendte reklamemand Jørgen Duus, som bladet Københavns Stiftstidende har bedt om at bladre en bunke af hovedstadens kirkeblade igennem.
– Det generelle indtryk er, at mange af disse blade er fyldt med ord. En gang imellem minder kirkebladende mig om nogle af de værste prædikener, jeg hører i kirken. De afholdes i den særlige syngende rytme, som luller såvel præst som tilhørere i søvn, siger Jørgen Duus, der selv holder af at gå i kirke.
Han mener, at indholdet ofte er for indforstået og opfordrer til at overveje, om bladene har til hensigt „at få nye proselytter eller for at tilfredsstille de indforståede ældre damer.“ Konkret anbefaler han, at man bruger flere billeder end ord, og at artiklerne sætter fokus på mennesker og fortællinger.
– Troen kommer ikke af, at vi læser om den, men når vi møder andre mennesker, der tror. Derfor er jeg tilhænger af, at vi finder nye og anderledes måder, som vi kan møde vores præster på. Men det skal være i levende liv og ikke gennem de skrevne ord. Det er her, præstens behov for at skrive ofte overdøver indlevelsesevnen i modtagernes behov for at få præcis og vedkommende information om, hvor vi kan møde levende mennesker, der kan give os troen, slutter Jørgen Duus.
– ole