Mellemøstlig musik for fred
The Middle East Peace Orchestra – der samler jøder og arabere – gav for nylig koncerter på Det Kongelige Teater. Vi har talt med idé-manden.I den aktuelle situation med forhånelser, racisme, diskussion om ytringsfrihed, flag- og ambassadeafbrændinger er det forjættende, at The Middle East Peace Orchestra igen giver koncerter i Danmark.
For nylig gav de koncerter på Det Kongelige Teater, der ønskede at markere musikken som et kulturelt mødested.
Glæden over musikken er fælles for de fleste mennesker uanset kulturel baggrund og religiøs overbevisning.
The Middle East Peace Orchestra er skabt i Danmark på initiativ af solooboist i Det Kongelige Teaters Kapel, Henrik Goldschmidt, der er jøde.
Henrik Goldscmidt kom allerede som 19-årig til Odense Symfoniorkester, læste derefter på Karian-Akademiet i Berlin og har nu i 21 år været tilsluttet Det Kongelige Teaters Kapel samtidig med, at han underviser på Musikkonservatoriet i Odense og er med i Klezmer Zahav, et ensemble, som han dannede i 2000 sammen med harmonikavirtuosen Anders Vesterdahl.
Klezmer Zahav optræder dels med stemningsskabende musik i synagogen og med festlig dansemusik til bryllupper og koncerter.
Seneste skud på stammen i Henrik Goldschmidts mange aktiviteter er The Middle East Peace Orchestra, et helt enestående orkester med førsteklasses musikere af forskellig etnisk oprindelse, hvor jøder og arabere spiller sammen for fred i Mellemøsten.
Henrik Goldschmidt fortæller til Udfordringen, at baggrunden for fredsorkesteret fandt han ved en gudstjeneste i synagogen i begyndelsen af 90´erne midt under Balkankrigen.
Overrabbiner Bent Melchior prædikede og sagde bl.a., at menigheden skulle huske, at de fleste af dem selv havde været flygtninge og spurgte: Hvorfor gør I ikke noget for flygtningene fra Balkan?
Det fik Henrik Goldschmidt til med Dansk Flygtninge-hjælps mellemkomst at samle nogle danske og bosniske musikere til musikalske aftener.
– Når musikkens toner lød, var vi alle sammen ens, fortæller han.
Op gennem 90´erne opstod tanken om at samle arabiske og jødiske musikere. Henrik Goldschmidt har altid haft sympati og hjerte for Israel, men vil også gerne være med til at bygge bro mellem israelere og palæstinensere, arabere og jøder.
Det lykkedes at samle nogle arabiske og jødiske musikere i Danmark til at spille sammen, men det var umuligt at få dem samlet på scenen til offentlig optræden.
Herboende arabiske flygtninge var bange for deres bagland, og det fik næsten Henrik Goldschmidt til at opgive planen om fredsorkesteret.
Gennembruddet kom, da Goldschmidt fik kontakt til en jødisk kantor i USA, som har forsøgt at samle jødiske og arabiske musikere til at spille sammen.
Han talte det meste af en nat med ham i telefonen og bestilte så en flybillet til Filadelfia, hvor han mødte førsteklasses libanesiske musikere, og to dage efter havde de den første koncert i Bethlehem i Pennsylvania.
I forbindelse med dagene i USA blev der optaget en dokumentarfilm om orkesteret. Filmen har for nylig været vist i dansk tv.
Koncerter i Danmark gav succes fra starten
The Middle East Peace Orchestras musik er helt unik, baseret på traditionen i jødisk klezmer- og synagogemusik, den mellemøstlige makam-musik samt klassisk arabisk og jødisk musik.
At musikerne samarbejder om hinandens musik er netop udfordringen og skønheden i orkestrets arbejde. Forskelligheden i musikken og musikernes baggrund er måske netop forklaringen på orkestrets store succes trods den vanskelige start.
Det var umuligt at skaffe sponsorer til de første koncerter i januar 2004. Henrik Goldschmidt åbnede en kassekredit og bestilte Den Sorte Diamant til to aftener til de første koncerter og planlagde samtidig koncerter i Helsing-borg og Odense til den første turné.
– Folkene bag Den Sorte Diamant rystede på hovedet og frygtede, det kunne blive svært at finde publikum til bare den ene koncert, men da orkestrets medlemmer landede i Kastrup, stod pressen parat. Man var blevet fanget af de første pressemeddelelser.
DR viste syv minutter lige efter Rejseholdet, og succesen var hjemme. Der var udsolgt begge aftener i Den Sorte Diamant, og siden er The Middle East Peace Orchestra gået fra succes til succes.
– Nu kommer musikerne af sig selv og ønsker at være med, siger Henrik Gold-schmidt til Udfordringen. Blandt andet er der en palæstinenser født i nærheden af Nazareth, nu bosiddende i Danmark, der spiller trommer, en iransk pige, der spiller daf og en fløjtespiller fra Egypten.
Mens vi sidder sammen og taler i cafeteriet i Christianshavns Beboerhus, dukker Pervahz Ashtar op. Han er uddannet musikterapeut og arbejder bl.a. med torturofre.
Han skal mødes med Henrik Goldschmidt for at høre mere om orkestret, som han overvejer at træde ind i som sanger og musiker. Han spiller harmonium, et eksempel på at vestlige musikinstrumenter tages ind i mellemøstlig musiksammenhæng. Pervahz Ashtar er fra Punjab, men bor nu i Danmark. Han siger til Udfordringen:
– Kunsten bryder grænser og viderebringer et budskab om, hvad vi har til fælles. Alt for mange taler om forskellene mellem mennesker, kulturer og religioner, men i musikken kan vi samles om, hvad vi har fælles, og det er et budskab til verden i sig selv.
For nylig optrådte fredsorkestret i Paris i kølvandet på en alvorlig sag, hvor en jødisk ung mand blev tortureret og dræbt.
– Vi oplever, at antisemitismen stikker sit beskidte ansigt frem igen, siger Henrik Goldschmidt.
-Jeg tænkte på det i Paris og igen i søndags, da jeg skulle spille til konfirmation i synagogen. På sådan en fredelig formiddag i Krystalgade må jeg passere sikkerhedsvagter for at komme til gudstjeneste.
Sørgeligt, at det skulle være nødvendigt i Danmark.
The Middle East Peace Orchestra er et godt eksempel på, at musikere kan arbejde sammen for at skabe fællesskab og fælles forståelse i et orkester med jøder og arabere, kristne og muslimske arabere, et virkeligt spændende projekt.
Den 16. november hvert år markerer FN Tolerancens Dag, men Københavns Kommune har i år valgt at arrangere en Tolerance- og Dialogdag den 31. marts. I den anledning spiller The Middle East Peace Orchestra kl. 16.30 i Kulturhuset, Dortheavej i Norvestkvarteret ved siden af Moskeen lige efter fredagsbønnen.
Muslimsk Trossamfund med Abu Laban er inviteret, men man ved ikke, om han kommer. Kl. 19.30 spiller man igen i Huset i Magstræde.
Forbunds Hæderspris
Henrik Goldschmidt blev i 2004 tildelt Dansk Musiker Forbunds Hæderspris. Med prisen fulgte 40.000 kroner. Ved overrækkelsen sagde Anders Laursen i sin tale til prismodtageren: Musik kender ingen sprogforskelle, ingen landegrænser. Måske er musik det mest direkte sprog mellem mennesker.