Rita Springer
I have to believeHvis du er opvokset i de kulørte firsere, vil du måske få associationer til Bonnie Tyler, idet du hører første skæring på Rita Springers fjerde album I have to believe.
Sammenligningen er ikke kun i stemmen, men også i intensiteten og inderligheden, som fremføres på et
råt, minimalistisk instrumenttapet, der fylder sangkunsten ud i stemmens fravær.
Rita Springers fjerde cd er svær at genrebestemme, men du går ikke galt i byen, hvis du nyder gospel med stort G, såvel som gospelballader med et stænk af funky lovsangsstil.
Det hele fremført af en kvinde, der med stor overbevisning bruger sangen mere end musikken til at udtrykke relationen til Gud. I dette billede anes oplevelsen af fravær, nærvær, barndomsnostalgi, selvbekræftelse over for troen på Kristus, kærlighed og venskab som tilstande og tanker, der besiddes af det syngende jeg.
Vokalen er utrolig smuk og som tidligere nævnt båret af musik, der dyrker det simple udtryk med plads til elementer af mere elektronisk klang.
Personligt oplever jeg cdens gospelside som den mest overbevisende og unikke. Her er nummeret Rise up en ørehænger med et veltunet hammondorgel og et velplaceret kor. Hver enkelt sang er sin egen fortælling, som er en nærlytter værd.
Rita Springer er en poet, som ikke blot tygger drøv på gospelgenrens tekstformler. Alt i alt er I have to believe et spændende bekendtskab med masser af varierende numre, som vinder ved hver lytning, og skal vi slutte, som vi startede nemlig i firserne, kan jeg ikke undlade at få associationer til flere af Amy Grants klassikere gennem lytningen til Springer, men den stil og stemmecocktail er bestemt ikke den værste at indtage i et v-formet glas med røde, grønne og gule ildesmagende cocktailbær hængende på kanten.