Traditionsrige grundtvigske højskoler i dyb krise

Utraditionelle midler og satsninger tages i brug for at redde nogle af Danmarks gamle grundtvigske højskoler ud af de seneste års alvorlige krise.Penge, dramatik og nye forstandere er nøgleord, når højskolekrisen skal vendes til succes.

– Askov Højskole har fortsat en vigtig funktion, når det drejer sig om den kristne grundtanke og debatten omkring kirke og samfund, mener ny forstander Hans Rosenquist

Pengestrømmen tog fart da Rødding Højskoles nye forstander Nis Gellert selv satte 100.000 kr. på højkant. Nu er der ca. 2 mio. kr. i kassen – dobbelt så meget som krævet for at redde højskolen.

Massiv opbakning
til Rødding Højskole

Åbenhed og engagement. Det er den enkle strategi bag redningen af nationalklenodiet Rødding Højskole. Skolens forstander Nis Gellert har valgt en åben linie og åbent vedgået skolens gæld på 12 mio. kr. Han har samtidig selv investeret 100.000 kr. i en garantifond, der skal stille sikkerhed for skolens lån, et engagement, der gav pote med det samme.
Nu kan højskolen bekræfte at det lokale erhvervsliv, private sponsorer og pengestærke investorer fra hele landet har spyttet i kassen, så det samlede beløb i garantifonden nu er oppe på 1,646 mio. kr. Og desuden er over 301.000 strømmet ind i form af gaver og donationer til skolen, i alt knap 2 mio.kr.
Det er dobbelt så meget som bestyrelsen krævede for at fortsætte højskolen. Selv om der stadig er langt til de 12 mio., kan Nis Gellert og hans medarbejdere foreløbig ånde lettet op. Ikke mindst efter det i sidste uge blev kendt, at entreprenør Torben Kjeldsen lovede at donere 1 mio. kr. oven i hatten. Byggematadoren med speciale i ferieboliger opfordrer samtidig erhvervslivet i Sønderjylland til at støtte ”verdens ældste højskole” fra 1844.

Drama på
Askov Højskole

En anden af Danmarks ældste grundtvigske højskoler, Askov Højskole ved Vejen, har også fået en ny forstander, som skal redde skolen – denne gang ad dramaturgiens vej.
Hans Rosenquist er fortrolig med skoleledelse fra ansættelser som rektor for Skuespillerskolen ved Odense teater, teaterchef ved Rogaland Teater i Norge og senest som rektor for Skuespillerskolen ved Århus Teater.
Nu er han så ansat til at realisere den ”grundtvigske livsoplysning” i højskoleverdenen.
Askov Højskole i Sydjylland blev grundlagt i 1865 som en videreførelse af Rødding Højskole, da Danmark mistede Sønderjylland til tyskerne i 1864. Askov Højskole fik stor betydning for dannelsen af den danske nationale, kulturelle, politiske, økonomiske – og ikke mindst – kristelige identitet.

Bertel Haarder
personligt kristen på Askov

Skolen har fortsat det kristne formål, at ”styrke den frisindede, grundtvigske livsoplysnings aktive, fremadrettede rolle”, som det hedder i skolens værdigrundlag op til i dag. Og mange indflydelsesrige personligheder kan takke Askov Højskole for en del af deres dannelse, bl.a. Bertel Haarder, der tiltrådte som lærer i samfundsfag i 1968:
– For mig blev det med kristendommen noget personligt på Askov, siger han i et portræt i Kristeligt Dagblad. Lærerne kom ofte ind på teologiske spørgsmål, og det prægede naturligt samtalerne omkring frokostbordet.
Skolen har som højskoler flest lidt af akut elevmangel i mange år. Derfor har man solgt nogle af bygningerne fra. Og derfor startede man i 2001 Askov Efterskole og en paraplyorganisation for amatørmusikere samt et væld af kurser i bl.a. journalistik. Alligevel har skolen skrantet økonomisk, og i sommer måtte den tidligere forstander Henning Dockweiler give op.

Vil fordybe sig

Den nye forstander, Hans Rosenquist blev selv uddannet skuespiller og instruktør på Statens Teaterskole i København i 1974. Og siden har han haft så rigelig mulighed for at øve sig som dramaturg, instruktør og endda rektor ved førende kulturinstitutioner både i Norden og England.
Hans Rosenquist har rig erfaring at trække på, når han nu skal i gang med opgaven på Askov Højskole. Er der elever nok, vil han starte en skuespillinie, ”International Dance and Drama Lab”, med instruktører fra Sverige og England. Men ikke kun det:
– Jeg søgte stillingen fordi jeg ønskede et karriereskift. Jeg vil gerne bruge andre evner, fx mine litterære evner, og fordybe mig mere. Teater er jo en kunstart, der er meget flygtig. Det har fyldt mit liv i 50 år; nu vil jeg bruge 10 år på at udforske, hvad en højskole kan bruges til.

Optaget af Grundtvig

Askov Højskole en gammel grundtvigsk højborg og har som sådan haft stor betydning kristeligt set. Hvordan forholder du dig til det?
– Jeg er meget optaget af den tænkning som ligger i Grundtvigs liv og værk. Jeg finder det meget væsentligt, netop i dagens Danmark, hvor vi må tænke os grundigt om og indse, at vi er en del af verden, og at indvandrerdebatten ikke er et spørgsmål om ”dem og os”.
Desuden vil jeg bygge videre på tidligere forstander Knud Hansens menneskesyn og hans syn på kristendommen. Jeg tror, at jeg kan være med til at føre deres tanker ind i det 20. århundrede og give deres ord og værk ny kraft.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Svare på eksistentielle spørgsmål

Hans Rosenquist har læst alle Knud Hansens værker og er dybt fascineret af mandens menneskesyn.
– Jeg ville slet ikke have søgt stillingen som forstander ved Askov Højskole, hvis det ikke var for Knud Hansen. Hans ånd hviler stadig over stedet. Han var en stor menneskekender, som vidste at sammenkoble kristendom og psykologi. Og det passer jo fint i dag, hvor de unges store spørgsmål er: ”Hvem er jeg? Hvorfor er jeg her?”
– Jeg tror, at ungdommen i dag er meget optaget af eksistentielle spørgsmål og dermed også af tro. Så Askov Højskole har fortsat en vigtig funktion, når det drejer sig om den kristne grundtanke og debatten omkring kirke og samfund. Det har jeg tænkt mig at forfølge gennem kurser og foredrag og ved løbende at blande mig i debatten.
– Jeg vil arbejde målrettet mod en mere human indstilling. Specielt som vores verden ser ud i dag. Når nyheder om krig og vold klikker ind på skærmen 1 minut efter de sket, ved vi ikke, hvordan vi skal reagere. Det afføder kynisme og ensomhed.
– Regeringen har med indførelsen af alle tests, jo ikke forstået pointen: at det folkelige liv er kompetencegivende i sig selv, at man lærer noget ved blot at være værende i verden. Men nu bliver nogle børn stemplet som uduelige allerede i 3. klasse!
Hans Rosenquist er gift med Berit Præstegaard, som er kostumedesigner på Det Kongelige Teater, og parret har to børn, som også arbejder indenfor kunst: datteren er skuespiller og sønnen arkitekt.