Erhverv & Iværksættere
Det vokser omkring Kurt

Kurt Skafsgaard udvikler ejendomme og
byggegrunde på 10-50 millioner kroner til
attraktive leje- og investeringsobjekter
gennem firmaet Skafsgaard Development A/S.
Kurt Skafsgaards engagerede iværksætterånd, kombineret med gode lederevner og et højt fagligt niveau, gør ham til en yderst kompetent medspiller på ejendomsudviklingsmarkedet. Siden 1987 har Kurt været beskæftiget med fast ejendom. Han startede en ejendomsmæglerbutik for en advokat og drog en masse erfaringer, inden han startede sin egen butik.

Det lykkes omkring ham

Kurt er vokset op i en midtjysk landmandsfamilie og blev uddannet tømrer. Den uddannelse har modnet ham til at se, at han hellere vil trække i trådene end selv arbejde med det praktiske.
På handelshøjskolen syntes han, det var mere spændende at tjene penge end at læse statistik. Så efter syv måneder søgte han to job som sælger og fik begge job. Senere forsøgte han ihærdigt at få job hos en ejendomsmægler i Vejle og blev ansat kort efter.
Men Kurt Skafsgaard fik selv lyst til at starte op i Børkop ved Vejle. Og spurgte DanBolig-kæden om at bakke op ved at lave en Nordea-filial i byen. Men DanBolig var ikke enig … indtil han allerede efter 12 måneder havde overtaget 50% af markedet. Da opdagede DanBolig gulddrengen og gav hans filial samarbejdsprisen for at have fået den største markedsandel på kortest tid, og fordi han var pioner for Nordeas første filialåbning i 15 år, fordi hans firma hele tiden henviste til Nordea. Rekordindehaveren befandt sig vel at mærke i Danmarks fjerdestørste kæde blandt 160 butikker!
– Det var nok det største trofæ indtil nu, siger Kurt med et forventningsfuldt smil om fremtiden. Efter fire år solgte han succesforretningen til DanBolig i Vejle.

Veludbygget netværk

Skafsgaard Development A/S blev oprettet i 1999, men blev i første omgang drevet på lavt blus, da Kurt Skafsgaard sideløbende var indehaver af DanBolig ejendomsmæglerforretningen. Men i 2006 besluttede han at hellige sig Skafsgaard Development på fuld tid, og virksomheden er allerede i rivende udvikling med mange nye spændende projekter.
– Nu har jeg fået højt til loftet og kan tænke frit, fortæller Kurt. Skafsgaard Developments primære arbejdsområde er at udvikle ejendomme i trekantsområdet, hvor han med et veludbygget netværk har føling med den nyeste udvikling på ejendomsmarkedet. Men den 35-årige iværksætter har også aktiviteter andre steder i landet som investor og developper. I oktober-kvartal har han været igennem ni ejendomsprojekter primært i Jylland og på Fyn.
– Først skal administrationen helt på plads. Så jeg bruger nogen tid på at holde møder med potentielle bestyrelsesmedlemmer, fortæller han. Skafsgaard Development har oplevet, at de kan noget stort, og går efter dem, der har noget solid erfaring.
– Heldigvis har vi et stærkt netværk. Det er der virkelig brug for, når vi skaber færdige produkter og er bindeled mellem investorer, ingeniører, arkitekter, myndigheder, entreprenører, underleverandører og lejere.

Har taget ved lære

Kurt Skafsgaard i gang med en af sine yndlingsbeskæftigelser, som han har gjort mange gange gennem sine 10 år i branchen: at løbe ud fra sin første virksomhed med et ”Er solgt”-skilt.

– Jeg har læst meget om alle dem, som kan. Virksomhedsejere er min inspirator, fordi jeg her bliver sat ind i deres klub af andre virksomhedsejere og får sat tingene i et større perspektiv, siger Kurt Skafsgaard.
Fra idé via fornemmelse til handling går der cirka et kvarter. Men en nattesøvn hjælper på det! Sådan arbejder han.
Kurt har et eminent godt øje for potentieller projekter og tør kaste sig ud i noget, hvor andre ville gå med livrem og seler.
– Det er rigtig spændende, fordi jeg nogle gange har stået med en ’no limit’ følelse i maven, hvor banken ikke turde spille med. Men når det så er lykkedes, kommer de og roser projekterne.
– Alligevel er det vigtigt, at man aldrig bruger mere end 1/5 af kapitalen i firmaet på nye forsøg og investeringer, for så er der altid penge på bunden, hvis det skulle kikse.
– Men det er jo kun penge. Flere gange har jeg haft lyst til at give det hele væk og starte helt forfra, siger han. Kurt vil hellere samle trofæerne over de spændende oplevelser og gode handler end leve det sikre kedelige liv med mange penge.
Kurt Skafsgaard hjælper med at gøre det komplekse marked med mange faldgruber overskueligt og let håndterligt. Så Kurt sørger for, at hans kunder kan koncentrere sig om det, de er gode til. Det er hans filosofi:
– Gør det, du er god til. Jeg sælger heller ikke is-kagebutikker, fordi jeg er god til noget andet og elsker at gøre det.

Går på vandet

En Ferrari F430 Spider til 4,1 million står klar i september, hvis Kurt lever op til sit eget mål for virksomheden. For det kan godt betale sig at bruge sine evner til det yderste og så honorere sig selv.

Spørger du Kurts tidligere medarbejdere i hans DanBolig-butik, så har de ofte gået på vandet, fordi deres unge chef er så god til at opmuntre og gå foran med det gode eksempel.
De fortæller om, hvordan deres chef satte sin splinternye Mercedes SLK Cabriolet til rådighed for dem, og hvordan han i det hele taget gjorde meget for, at medarbejderne kunne trives. F.eks. sørgede han for fælles fitness-træning i arbejdstiden, og i stedet for at se Formel 1 tog hele arbejdspladsen til Sverige for selv at køre racerløb på en professionel bane. Når det gik rigtig godt i firmaet, bestilte Kurt limousine til dem, og i det hele taget elskede han at give dem nogle spændende stunts.
– Jeg vil gerne så nogle spirer i dem, så de har en tro på, at det godt kan betale sig at give den gas. Jeg vil jo også selv meget hellere have grænseoverskridende oplevelser frem for topløn.

Hvor er Gud

– En god ven lærte mig i Århus Valgmenighed, at jeg godt må bede om succes. Det var sprængstof for min Indre Missions-fortid. Så nu beder jeg hver aften for mine medarbejdere og for min familie: at de må få succes menneskeligt og arbejdsmæssigt, fortæller han.
– Jeg forstår ikke, det er nødvendigt at holde alle de kollekttaler, udbryder Kurt lidt provokeret.
– Det er da mange år siden, jeg første gang hørte, at vi skulle give penge til kirkens arbejde. Idéen var jo god, så jeg fik mit første gavebrev på 10%, da jeg var på SU. Det var godt nok lidt hårdt, og jeg måtte også bede om lidt hjælp!, siger han ærligt.
– Hvorfor hører vi ikke bare efter og giver meget mere. Det er skørt at give i bøsserne, der går rundt i rækkerne, når vi kan trække det fra og give meget mere, siger Kurt. Han giver selv en tiendedel af virksomhedens overskud, fordi skattereglerne er unikke for området, så det ikke koster tilnærmelsesvis det samme som for en privatperson.
– Det danske skattesystem er perfekt, så en kirke med virksomhedsejere burde være godt stillet! Min daglige leder i mit gamle firma vil også gerne praktisere at give tiende, selvom han ikke er troende. For hvis man ikke tror på Gud, kan han jo vælge at give til kirken eller til andre organisationer, der sørger for, at nogle, der ikke har det godt, får det lidt bedre, mener Kurt.
– Penge betyder så meget for dem, der ikke har det.