Erhverv & Iværksættere
Svend fik styr på sin virksomhed

Svend Madsen flyttede ind et kontorfællesskab i
Innovationshus Syd i Rødding og fik netværk og sparring. Svend Madsen har altid haft en iværksætter i maven. Som præst startede han nye frikirker, som grafiker forsøgte han sig sågar med et reklamebureau, og senest som journalist har han startet eget pressebureau.

Svend Madsen foran sin arbejdsstation i InnovationsHus Syd.

Men det var først, da han fik netværk og sparring i et lokalt iværksætterhus, han begyndte at få styr på sin virksomhed, indrømmer han:
– Hvad gør man, når man går med en ubændig trang til at forme sin egen fremtid og ikke har en dyt forstand på økonomi? Man kaster sig ud i det ene projekt efter det andet, bruger en masse spildtid på at spekulere og ender med at blive bydreng for andre folks ideer uden at få noget nævneværdigt for det.
Det var Svends situation, inden han i oktober 2005 kontaktede erhvervschefen i Vejen Kommune for at finde egnede kontorlokaler til pressebureauet cPress. Hun henviste ham til InnovationsHus Syd i Rødding – et hus med 20 små nye virksomheder, og det vendte udviklingen. Ikke blot mødes virksomhederne til frokost hver dag, men hver 14. dag er også et fredagsmøde, hvor en virksomhedsleder deler sine erfaringer, og de modsatte fredage får Svend sparring fra husets direktør. Her laves virksomhedsplan og følges op på svage punkter.
– Min baggrund i det kirkelige gør, at jeg ikke tog en ordentlig pris for mit arbejde. Det første, jeg lærte, var, at det er ok at tjene penge. For hvis man ikke har nogen penge, har man heller ikke noget at give ud af.
Svend har derfor indført et omvendt Robin Hood princip:
– Virksomheder skal betale fuld pris, hjælpeorganisationer med offentlig støtte får rabat, og foreninger og kirker, som lever af indsamlede midler, får stadigvæk ydelserne til absolut bundpris, oplyser Svend Madsen.

Sætter kristne
på dagsordenen

Rådgivning og netværk i InnovationsHus Syd har gjort Svend Madsen opmærksom på hans kompetencer:
– Jeg har fundet min faglige stolthed frem igen. Ikke blot er jeg ”flyttet hjemmefra”, så jeg i et flot kontormiljø er fri til fuldt at koncentrere mig om virksomheden i arbejdstiden. Men netværket med 20 andre virksomheder har bevirket, at jeg har fundet ud af, at det ok, det jeg laver. Og rådgivning fra ledelse og medarbejdere har givet mig redskaber til at sætte mål, få en plan og ikke mindst få styr på min økonomi, så jeg tør tage den pris, jeg er værd, fortæller han. – Her kommer ros og ris fra folk, som er totalt udenforstående, og det vægter mere, end når ens trosfæller i det kirkelige klapper en på skulderen.
– Mødet med ganske almindelige danskere i erhvervslivet har skærpet mig som kristen. Jeg lærer at snakke et normalt sprog. Jeg får testet, om jeg kan argumentere for mine kristne holdninger. Og jeg får undersøgt, om mine holdninger holder vand eller blot bunder i kristne fordomme og traditioner, siger Svend Madsen.
Den lærdom mener han kommer alle hans kristne kunder til gode, enten det er kirker eller organisationer.
– Vi trænger alle til at få et sprogligt og indholdsmæssigt brush-up. Vi skal have noget at skrive hjem om og kunne skrive fængende om det. Det store spørgsmål er: Hvad gør vi kristne af samfundsmæssig værdi?
– Gennem cPress vil jeg hjælpe alle kristne til at komme på bane i de offentlige medier. Og fordi jeg både har kirkelig og kommunikationsmæssig baggrund, kan jeg rådgive kirker og organisationer om både indhold og udtryk.
Schwartz