Smykkefirma støtter kirkeligt hjælpearbejde

Smykkegiganten Pilgrim støtter Kirkens Korshær med specialdesignet smykke.

Smykkets hjerte signalerer kristen næstekærlighed

– Vi har den holdning, at hjertevarme og social ansvarlighed altid bør gå forud for cool business. Det siger indehaver af det danske smykkefirma Pilgrim, Annemette Markvad. Hun har designet et smykke helt gratis for at overskuddet kan gå ubeskåret til Kirkens Korshærs arbejde.
På spørgsmålet, om hun selv er kristen, svarer hun:
– Nej, ikke personligt, men jeg har stor sympati for det arbejde, Kirkens Korshær gør. Jeg har fuld tillid til, at de som kirkelig organisation forvalter midlerne til de trængende og hjemløse godt.
Ideen med smykkesalget startede i Horsens i 2005. Udsigten til lavere kommunale tilskud gjorde det nødvendigt for den lokale varmestue at tænke nyt.
Det blev til et samarbejde med Pilgrim, som udformede Kirkens Korshærs logo til en broche i guld med røde emaljehjerter. Smykket blev revet væk og indbragte hele 100.000 kr. Forrige år blev der solgt ca. 9.000 brocher.
Pilgrim har nu designet en halskæde med en medaljon, der indeholder et lille rødt emaljehjerte. Medaljonen kan åbnes og hjertet tages ud. Smykket kan købes i Kirkens Korshærs genbrugscentre landet over.
Korshæren håber, at smykket, der signalerer næstekærlighed, vil sætte fokus på de mange, der lever på gaden i vinterkulden.
Svend Løbner