Jacob har bøger i blodet

Jacob Vium har fået forlagsvirksomhed ind med modermælken. Nu leder han Forlaget Scandinavias danske afdeling efter sin far og har netop solgt 1000 bibler til boghandlere på en uge.Han er 26 år og den yngste i en søskendeflok på fem. Alligevel er det Jacob Vium, der nu leder Forlaget Scandinavias danske afdeling efter sin far, Jørgen Vium Olesen. Og alderen til trods mangler han hverken erfaring eller fornemmelse for bøger…– Jeg er vokset op med bøger. Det var det, vi snakkede om omkring spisebordet derhjemme. Og det var derfor, far var ude at rejse ca. 100 dage om året. Og når vi havde ferie i fx Grækenland og Israel, kunne der altid blive plads til et salgsmøde…
Bogbranchen kom ind i blodet – og derfor kan tilliden til håndgribelige papirbøger ikke rokkes af hverken Internet eller elektroniske bøger på dertil indrettede ”gadgets”:
– Bogbranchen har godt af alle former for vækst. De elektroniske muligheder vil kun sælge endnu flere bøger – det ene tager det andet med. For kommer folk først i gang med at læse, er skridtet ikke langt til at gå ind i boghandelen og købe en rigtig bog, siger han.
Og netop de almindelige danske boghandlere håber Jacob at trænge igennem til. Det er bl.a. lykkedes med den nye udgave af Bibelen på Hverdagsdansk, der blev udsolgt i flere udgaver efter kun halvanden måned. Nu er der kommet et nyt oplag af den populære indbundne udgave, og først i februar kunne forlaget sende nye bibler ud til boghandlerne:
– Vi sendte i alt 1000 indbundne bibler ud til boghandlerne. De købte 700 inden for en uge. Vi sendte også 700 i paperback – dem købte de 300 af, fortæller Jacob Vium.
Men ellers ønsker Forlaget Scandinavia at servicere et bredt kirkeligt spekter:
– Vi vil gerne være meget tværkirkelige og ser os selv som et sidestykke til de mange lutherske forlag, der desværre ofte fravælger gode titler, fordi de ikke harmonerer med den lutherske lære. For mig er det vigtigt at repræsentere en diversitet inden for det kristne. Jeg synes, det er dumt at sige nej til en god bog, bare fordi man er vokset op med noget andet. Det synd, for man går i realiteten glip af noget vigtigt.

Hverken penge eller halleluja

Men danske bøger har generelt svære kår, mener Jacob Vium.
– Udfordringen for et kristent forlag er, at der ikke er så mange kristne i Danmark. Det kan tage lang tid at sælge 1000 af en meget snæver titel. Så prøver man at udgive noget mere bredt, for at så mange som muligt skal købe det. Samtidig skal man have hjertet på rette sted og ikke gå på kompromis. Men man er også nødt til at tænke ”out of box” for at komme ind på et bredere marked. Det er fristende, kun at udgive bøger, man kan tjene penge på. Men så må man gøre op med sig selv, hvad man vil. Det skal hverken være økonomi eller halleluja, der bestemmer, men vi skal finde en mellemvej, reflekterer han.

Jesus og Helligånden er altid relevante

Men Forlaget Scandinavia er jo rundet af Jesusvækkelsen og Den karismatiske fornyelse i 70’erne. Er det over salgsdatoen?
– Nej da. Budskabet om Jesus er tidløst og mere relevant end nogensinde. Det kristne budskab er ikke begrænset til trends, men retter sig mod mennesker – og vi forandrer os i bund og grund ikke så meget.
– I redaktionen er vi glade for Jesus og udgiver meget om ham. Der er perioder, hvor kristne satser udadvendt, men også – som vi har nu – perioder, hvor refleksion og fordybelse er populært. Men budskabet om Jesus er tidløst.
I udgav mange fornyelsesbøger engang – også en bog af Paven…
– Ja, den åndelige fornyelse er også aktuel – hvis man vel at mærke får det hele med. At Gud har skabt mennesket med både ånd, sjæl og legeme. Og at fornyelse ikke kun handler om ånd, men bevæger sig rundt om hele livet.
Hvad har været jeres største succes?– Børnebiblen på det engelske marked. Den er nu solgt i 4,5 mio. eksemplarer og har holdt forlaget i live i svære tider. Et år stod Børnebiblen for 60 pct. af omsætningen.
Børnebiblen er på 80 sprog i 113 lande verden over.
Hvad har været jeres største udfordring?
– At vide, hvordan man vokser, om man tør ansætte nye medarbejdere. Det er svært at gå fra at være et enkeltmandsfirma – hvor man er med i det hele – til ikke længere at være uundværlig. At fordele viden og arbejdsgange og sætte nye medarbejdere ind i sagerne, så det er hele firmaet, der har know-how og ikke kun en enkelt person. For sådan startede det jo i sin tid.

Vil sprede godt nyt

Jacob Vium blev involveret i sin fars ”business” gennem forskellige småjobs.
– Jeg fik bl.a. 40 kr. i lommepenge for at fotokopiere Børnebibelens 400 sider til korrektur, husker han.
Senere fik han et studiejob i pakkeriet, mens han gik på handelsskole. Han blev færdig med HHX i 2003 og gik derefter fuldtids ind i virksomheden. I dag læser han HD i ledelse efter arbejde på handelsaftenskole.
Det er ikke altid lige attraktivt at gå ind i ”fars” business. Hvorfor har du gjort det?
– Jeg startede med indstillingen, at jeg bare ville hjælpe far. Jeg ville gøre alt det praktiske og kedelige uden sure miner. Være en ressource for min far.
– Men så blev jeg meget inspireret af den gode litteratur. Jeg kørte meget bus, og her fik jeg læst en masse bøger. Og det inspirerede min tro, så jeg langsomt adopterede visionen: at sprede de gode nyheder.
– De bedste tidspunkter i mit liv har været, når jeg har følt inspirationen fra en god bog strømme igennem mig. Én bog kan jo indeholde 20 gennemtænkte prædikener. Det giver mig simpelthen så meget energi og håb og ideer at læse.
Men det må også have været svært at gå ind i familiefirmaet?
– Ja, det er på en måde sværere at være søn af huset end at være en almindelig ansat. Selv om jeg fik lov til at prøve ting hurtigt, fordi jeg var kendt på forhånd, blev jeg bedømt meget hårdt. For far ville vise, at han ikke gjorde forskel. Jeg fik heller ikke meget i løn, for at der ikke skulle være misundelse.
Blev du set skævt til?
– Nogle ser det ikke som et rigtigt job, når man er ansat af sin far. Man er ikke så meget værd i andres øjne. Og det er man nødt til at behandle over for sig selv. Tro på, at man stadig er noget værd.
Har du så fundet dig selv?
– Jeg er den yngste af fem, og har måske derfor ikke det samme behov for anerkendelse i form af at gøre min egen karriere uden for firmaet. Jeg må bare blive ved, forfølge mine egne mål og kæmpe for det, jeg har kært, så at sige. Når det er rigtigt, hvorfor så ikke bare gøre det, når man nu kan li det!

Ud med det kristne budskab

Hvad brænder du for?
– At sprede evangeliet til danskerne. Men jeg kæmper naturligvis også for, at firmaet skal få succes. Og for at udvikles rent personligt, sætte mine egne spor og lære af det, der ikke altid lykkes.
Og er bogbranchen inde i en speciel udvikling?:
– Bøger, der sælger meget i forvejen, sælger mere og mere. Og de, der ikke sælger meget, sælger mindre. Romaner, som før blev udgivet i 50.000 eksemplarer, sælger nu i 200.000. Og digtsamlinger, som før blev trykt i 300 eksemplarer kan knap sælge 50.
– Boghandel er blevet et slags supermarked. Når Da Vincikoden pludselig tager 23 pct. af markedet, er der andre mindre titler, der ryger i svinget.
– Det hele går hurtigere. Har man succes, får man meget succes – hvis ikke, kan man mærke det med det samme. Derfor er der en tendens til, at forlag fokuserer på to titler og gør rigtig meget ved dem.
For Forlaget Scandinavia har Bibelen på Hverdagsdansk været en succes indtil videre – og det vil fortsætte, tror Jacob Vium:
– Vi udkommer til april med tre nye udgaver – en sort og brun læder med lynlås. Og en todelt læder i blå nuancer, oplyser han.
Også disse udgaver af Bibelen på Hverdagsdansk vil kunne købes gennem Udfordringen.