Efterskoler
Elever følger i Columbus’ fodspor

Elever fra 10. klasse på Efterskolen Frydensberg rejser til Caribien – ikke for at holde ferie, men for at hjælpe de fattige.Når elever fra Efterskolen Frydensberg i februar lander på Den Dominikanske Republik i Caribien, møder de en ø, der stadig er præget af Columbus’ erobring og kolonisering i slutningen af 1400-tallet.Her finder de både antikke bygninger og det amerikanske kontinents første katedral, men også en voldsom kontrast mellem rig og fattig. Folk i små blikskure bor lige op ad flotte villaer.

Glæden ved
at gøre en forskel

Eleverne går i 10. klasse, og opdagelsesrejsen varer i to uger. Undervisningen i to valgfag skal forberede de unge på at rejse ud og gøre en indsats i en fremmed kultur, og den varetages af skolens lærer Lisbeth Pedersen, der også bliver teamleder på turen.
– Målet er, at eleverne må møde mennesker med anderledes levevilkår og kultur – og lære af dem – og samtidig opleve glæden ved at gøre en forskel i andre menneskers liv. Både ved at dele deres tro med andre og ved at yde praktisk hjælp til dem, der lever i ekstrem fattigdom, fortæller efterskolelærer Lisbeth Pedersen, der også bliver teamleder på turen.
Gruppen kaldes Caribien Teamet, og de skal hjælpe lokale kirker med socialt og praktisk hjælpearbejde. Det kan være små byggeprojekter og uddeling af tøj og mad eller skolebesøg, ungdomsgudstjenester og fodbold- eller basketballturneringer.
Og de kommer til at opleve mange paradokser på turen. Den Dominikanske Republik er en caribisk tropeø med tilhørende paradislignende strande, flotte bjerge, subtropiske skove og frugtbare dale og marker, men midt i denne idyl er dødsfald pga. sult, underernæring og forurenet vand ganske almindelige. Trods den ubeskrivelige fattigdom og elendighed er kulturen også præget af glæde og en tilsyneladende sorgløs karnevalsmusik.

Opdag Gud og dig selv

– Vi tror, at når personlige grænser overvindes og bekvemmeligheden udfordres, giver det gode muligheder for at lære både sig selv og Gud bedre at kende. Jeg drømmer om, at eleverne må blive så optagede af noget, der er større end dem selv, at de må brænde for at gøre en forskel – også når de kommer hjem, siger Lisbeth Pedersen.
Efterskolen Frydensberg i Mariager er en af pinsekirkernes efterskoler. Skolen har nu 83 elever og har de senere år været igennem en omstruktureringsfase, hvor et millionunderskud blev vendt til overskud. Visioner, pædagogisk praksis, disciplin og undervisning er blevet vurderet og justeret. Også faciliteterne har fået et stort løft, og der er blevet om- og tilbygget for at kunne rumme en markant elevtilvækst. Skolen ledes af Finn Mester.
/sl