Jeppe på Bjerget

Gensyn med Brideshead er Charles Ryders’ (Matthew Goode) historie om den magtfulde katolske familie Marchmain, om en verden, hvor alting er smukt på overfladen, men som har en understrøm af mørke.Vi befinder os i 1930’ernes England. Første Verdenskrig er stadig et åbent sår, og mod syd ulmer konflikten endnu en gang. Charles Ryders læser på universitetet, da han møder den aristokratiske Sebastian Flyte (Ben Whishaw).
”Når støv kommer til ære / ved det ikke hvad det skal være”, skrev Ludvig Holberg i ”Jeppe på bjerget”, og som Jeppe flyttes og forvandles Charles, en ung mand, der tilhører underklassen, i mødet med Sebastian og hans familie. Sebastian er en mand, der kæmper med indre dæmoner – og mod familiens følelseskolde og katolske matriark, Lady Marchmain (Emma Thompson). Som filmen skrider frem, bliver det mere og mere tydeligt, at Sebastians spirende forelskelse i Charles og Charles’ fascination af Sebastians verden, personificeret i landstedet Brideshead og den gifte søster Julia (Hayley Atwell), nødvendigvis må kulminere i en katastrofe.
Gensyn med Brideshead ligner de såkaldte ’kostume-film’ i den forstand, at den indeholder korsetter og smukt dekorerede scenarier, men bag det kønne ydre (og det er kønt) ligger nogle ubehagelige sandheder om menneskets natur. Konflikten mellem den homoseksuelle Sebastian og hans dominerende mor spejles i klasseskels-konflikten mellem den borgerlige Charles og den aristokratiske familie Marchmain. Desværre er filmen på trods af sine 135 minutter for kort til virkelig at udforske de magtspil og den tragedie, der ligger bag. Selve historien om Charles, der betages af det velbjærgede engelske aristokrati for derefter at blive nægtet adgang, er stadig til stede, men figuren Charles er svær at komme ind under huden på, og derfor sympatiserer vi ikke nok med hans lidelser. Gid vi gjorde, for historien er fremragende.
Anne-Katrine Buch