Premieren på flyruten Tel Aviv København forløb – nogenlunde

Meningerne var delt hos passagererne ved premieren på det danske luftfartsselskab Cimber Sterlings nye direkte rute mellem København og Tel Aviv.Forventningerne var store til denne flyvning – den første i henved ti år mellem de to destinationer uden mellemlanding. Men forventningerne blev kun delvis indfriede.

Det er ikke nok at halvere flyvetiden ved at undgå mellemlanding i en eller anden europæisk lufthavn. Service og korrekte informationer er også særdeles vigtig, når man kæmper om flypassagerers gunst.

Tusinder af rejsende i Skandinavien og Israel havde set hen til, at de ikke længere behøvede at sidde ørkesløse i 3-4 timer i Wien, Zurich, Frankfurt, Amsterdam, London eller Istanbul, mens de afventede at skulle flyve videre til København eller Tel Aviv.

Nok er rejsetiden med den nyåbnede rute nu skåret drastisk ned, til lidt over fire timer, men dette er sket på bekostning af en del af komforten og ved luftfartsselskabets tilsyneladende mangel paa interesse for de rejsende. Den skulle ellers have været i første række ved en sådan premiere.

Da en ældre dansk dame ved afrejsen fra København blev præsenteret for en ny forsinkelse ved flyafgangen – nu på over to timer – brast det ud af hende:

– Det er sidste gang, jeg flyver med dette selskab. Det har jeg ikke nerver til. Selvom det tager lidt længere tid, vil jeg vende tilbage til at flyve over Wien, og en planmæssig afgang.

En anden dansk dame, der ikke holdt sig tibage fra at opgive sit navn – Lone Østergaard, Birkerød – var også vred. Hun sagde:

– Med disse over to timers forsinkelse vil jeg ikke kunne nå min forbindelse i Tel Aviv til Eilat. Jeg vil aldrig flyve med dette selskab, for man kan ikke stole på dem. Og jeg beklager, at jeg skal betale 100 kr. for at få min kuffert med flyet. Jeg kan heller få et glas vand af stewardesserne, men må købe en flaske vand til 20 kr. Det er da bondefangeri. Jeg er forarget over, at jeg ikke fik lov af en stewardesse til at fylde min tomme vandflaske op med vand fra en vandhane, der fungerede. Det næste er vel, at vi skal betale for at bruge toilettet. Der reklameres med, at en billet koster 897 kr. for en 1-vejs billet, men jeg har betalt næsten 4000 kr. for rejsen, inkl en tillægsbillet til Eilat på nogle hundrede kroner, fordi jeg ikke kunne nå mit fly dertil.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Det skal straks siges, at der også var ret tilfredse passagerer. Der var også grund til ros, udover ris. En anmeldelse af et teaterstykke må – for at stå til troende – ikke blot indeholde ros, men også kritik, der måske kan bruges til at gøre forestillingen bedre senere. Det samme er hensigten med dennne anmeldelse af flypremieren.

Bin Laden og rejselivet

Idag er det et arbejde at rejse. Det er strabadserende. Med sit angreb på skyskraberne i New York for en halv snes år siden rettede terroristleder Osama Bin Laden et så hårdt slag mod rejselivet, at der ikke var passagerer nok til til gøre flyruten København-Tel Aviv rentabel. En anden grund var den palæstinensiske intifada (opstand), som gjorde mange betænkelige med at besøge Israel. Og så indstillede såvel SAS som El Al deres direkte rute mellem den israelske metropolis og den danske hovedstad.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



I det næste 10-år, da der var blevet indført mellemlanding og en fordobling af flyvetiden, drømte flypassagerer om at få den gamle direkte rute tilbage. Hverken El Al eller SAS ville imidlertid binde an med opgaven.

Det gjorde imidlertid det danske flyselskab Cimber Sterling, der efter en markedsanalyse, hvor det fandt, at der var et stort potentielt rejsepublikum til en direkte rute, indsatte det største af dets tre flytyper, en Boeing 737-700 med plads til 148 passagerer, på ruten til Israel.

Det blev selskabets rute nr. 56, udover til destinationer rundt om i verden, inkl. ferieøerne i Atlanten. Turen til Tel Aviv koster blot 897 kr. for en enkeltbillet, samme pris som fra København til Madeira. Der er tre ugentlige flyvninger mellem København og Tel Aviv – mandag, onsdag og fredag – året rundt. Det er til gavn også for rejsende fra det øvrige Skandinavien.

Premieren var mandag den 1. november, hvor der først var afgang fra København om formiddagen, og ud på eftermiddagen tilbageflyvning fra Tel Aviv. Denne skribent var med på turen til København og en tilbageflyvning blot to dage senere for at skrive en anmeldelse.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Begyndervanskeligheder

Det viste sig, at Cimber Sterling havde begyndervanskeligheder, for at sige det mildt. Flyselskabet skulle nok have lagt sig mere i selen for at vise sig fra en professionel side.

Der var store forsinkelser – 1 1/2 time på den første tur til København og over to timers forsinkelse på den første returflyvning onsdag den 4. november. Den første forsinkelse, oplystes det, var på grund af stor trafik i luftrummet over Europa. Kunne man ikke have taget højde for det? Den anden forsinkelse forklaredes med, at der havde været en teknisk fejl ved flyet, og at det måtte erstattes med et fly, der skulle komme til København fra Amsterdam.

Ikke mange luftfartsselskaber gør noget for at oplyse flypassagerer om forsinkelser. Det må den rejsende selv følge på sin computer.

Premiere

Men. Det er noget andet med en premiere. Man kunne nok have forventet en mere personlig indsats, således at ventende passagerer fik en undskyldning og forklaring på deres mobiltelefoner, hvis numre var opgivet til luftfartsselskabet. Men folk sad bare og ventede, mens tiden gik. Denne mangel på personlig indsats fra selskabets side forekom ikke professionel, sammenlignet med den service, der ydes fra flere andre luftfartsselskabers side.

Og der blev taget meget lidt hensyn til gangbesværede passagerer, som havde anmodet om en kørestol og havde fået dette bekræftet. De oplevede, at et sådant transportmiddel ikke var til stede i Tel Avivs Ben Gurion lufthavn, til trods for at den var bestilt gennem Cimber Sterling. Men på en mindre del af denne store lufthavn var der dog en “golf-bil” til befordring.

Ude i “gate’n ” ved flyafgangen var en tavle med den lokale tid. Flyafgangen var angivet til kl. 11.21. Men den lokale tid viste 11.30. Ingen fandt på at rette forsinkelsen på tavlen. Flere af de ventende passagerer følte sig meget utilpas ved dette – og spurgte, hvorfor får vi ikke en forklaring og en undskyldning for forsinkelsen? Vi venter blot her som en flok får. Passagererne begyndte at blive nervøse. De var klar over, at de i København ikke kunne nå deres videre fly til Aarhus, Aalborg, Billund og Oslo. Flyet lettede så omsider kl. 13.27, med halvanden times forsinkelse.

På tilbageturen om onsdagen beklagede en passager sig over, at der var en forsinkelse på over to timer. Hun sagde, at hun havde taget en taxa og betalt 370 kr. for dette, for at nå rettidigt frem to timer inden flyafgang, men at hun – hvis hun var blevet informeret om forsinkelsen – kunne have sparet dette beløb og have taget med toget til næsten ingen penge.

Rejsehjemmel

Da en anden passager ville tjekke ind ved afrejsen fra København, fik han at vide, at billetten han stod med i hånden, ikke var gyldig – at han faktisk ikke havde nogen rejsehjemmel, fordi flyselskabet havde glemt at anføre billetnummeret på billetten! Det blev siden opklaret og rettet. Men det gik der 15 minutter med.

Vel ankommet til Tel Aviv, med over to timers forsinkelse, måtte de gangbesværede vente 20 minutter på kørestole – selv om disse var bestilt. Personalet der ankom med kørestolene havde ingen forklaring på forsinkelsen, men trak blot på skulderen.

Ros

Dette var risen. Nu kommer rosen.

Den går ikke mindst til det danske kabinepersonale, luftkaptajnen og co-piloten, der med charme og professionel dygtighed bragte flyet til dets destination. Og rosen gælder også Falck-redningstjenestens store hjælpsomhed over for de gangbesværede i Københavns lufthavn. Der stod de bestilte kørestole parat, til tiden. Måske Falck skulle overtage denne opgave i Tel Aviv?

Hvad sagde de rejsende selv til turen? Blandt passagererne på turen til København var ægteparret Erik og Ingelise Jalk, Aalborg , begge pensionister og tidligere ansat som hhv. portør og sygeplejerske på Aalborg Sygehus.

– Vi har de sidste 16 år været to gange årligt i Israel, sagde de. Vi elsker Israel, fordi vi tror på Gud og elsker det jødiske folk. Vi har været i Israel så mange gange, at vi næsten kender dette land bedre end Danmark. Vi har fem børn og 15 børnebørn – og for tre år siden var størstedelen af familien – 24 personer – på besøg i Israel. Vi lejede fem biler for at komme rundt i landet. Og vi er da glade for denne direkte flyforbindelse

Et andet ældre dansk ægtepar, der var med på turen fra København til Tel Aviv, var den pensionerede ingeniør Andreas Lomholt og hans kone, Anne Maria, Lyngby. De skulle til Israel for at besøge deres datter, Ingrid, der er gift med en israeler.

– Vi beklager denne forsinkede afgang og synes, at flyselskabet skulle have gjort noget ekstraordinært og informeret os personligt om forsinkelsen og undskyldt for denne, sagde Andreas Lomholt. Der manglede noget.