Hvem bliver mest snydt?
– Skal du have bonen med? Den 16-årige kasseassistent har næsten allerede smidt papirlappen ud, før jeg når at nikke og sige ja tak.
Selvfølgelig skal jeg da have bonen med! Hvad nu hvis discountbutikken har kodet varerne helt forkert, og jeg bliver snydt, så vandet driver? Jeg stopper den ned i min pung, samtidig med at jeg febrilsk forsøger at forhindre mit bjerg af varer i at vælte. Sveden begynder at bryde frem på panden. Næste kundes varer begynder langsomt at blandes med mine. Mens jeg forsøger at huske, om jeg købte spegepølse, og om jeg allerede har puttet den i posen, ser jeg ham ryste på hovedet og vinke afværgende med hånden. Nej tak, ingen bon til ham.
Jeg stopper op et øjeblik. Sikke en tillid. Eller også har han måske bare penge nok
men hvorfor handler han så i en discountbutik? Endelig har jeg fået alle mine poser stablet i indkøbsvognen. Bollerne har godt nok fået en lidt sjov facon, men i det store og hele gik det da meget godt. Af sted til bilen i en vældig fart, før næste kunde kræver min plads for enden af varebåndet. Bonen må jeg tjekke i bilen.
Et par uger senere er mængden af boner fra diverse butikskæder vokset med eksplosiv fart, og min pung er ved at sprække. Det er svært at huske, hvad der stod på prisskiltene i butikken. De fleste af varerne er allerede fortæret og omdannet til hektisk aktivitet og gale streger hjemme i rækkehuset. Og alligevel står jeg der gang efter gang og nikker venligt og siger ja taktil en ny bon.
Måske skulle jeg prøve et tillidsfuldt nej tak næste gang? Det er selvfølgelig ikke så rart at blive snydt, men det er nok alligevel ikke så mange kroner, der går min næse forbi, hvis det sker. Så kunne det jo være, at min pung holder et par år længere, og så er de penge da sparet.