Frikirke markedsfører julen på busserne

Citykirken i Aarhus sætter alle sejl til i årets julefejring. I disse uger kører 80 af byens busser med en stor reklame på siden.
80.000. Så meget koster det at have 80 busser kørende med en reklame i Aarhus i to uger. Når man har fået en god pris.
Det fortæller Johnny Hansen fra Citykirken i Aarhus, som har valgt at satse stort på julen i år. Han er en af de tre præster i den store kirke, der tæller omkring 400 medlemmer.
– Hvordan man bruger sine penge er jo en prioriteringssag. Vi synes, at det er lidt grotesk at påstå, at vi har verdens bedste budskab og derefter holde det som verdens bedste hemmelighed. Hvis vi når hele byen med vores invitation er de penge godt givet ud. Da kirken åbnede for halvandet år siden, kørte vi også en busreklame, og der kommer stadig folk ind i kirken på grund af den, fortæller Johnny Hansen.

Ikke flovt i julen

– Der har været en tendens til, at frikirker har gravet sig lidt ned i julen og overladt julefejringen til de propfyldte folkekirker. Det er måske en lidt dum strategi at lukke ned på det tidspunkt af året, hvor danskerne er allermest indstillet på at gå i kirke, og det ikke er flovt, fortsætter han og pointerer:
– Vi behøver jo ikke stjæle de besøgende fra folkekirken, der er 70% andre, som slet ikke kommer i kirke.
– En kæmpe udfordring ved at være frikirke er desuden, at rigtig mange mennesker slet ikke ved, vi eksisterer, og bliver vildt positivt overraskede, når de kommer i kirke hos os. Vi har haft mange besøgende, som har sagt ”hvis vi vidste, I fandtes, var vi kommet noget før”.

Fokus på evangeliet

Selvom Citykirken satser stort på julen, betyder det ikke, at julens program byder på alle mulige avancerede arrangementer. Der er et par koncerter på menuen, men ellers ligger hovedvægten på kirkens helt normale programpunkter. Og det er bestemt ikke tilfældigt.
– Vi ønsker ikke at stresse menigheden med en masse ekstra arrangementer op til jul, og samtidig tror vi på, at den måde vi er kirke på til hverdag, tiltaler rigtig mange mennesker, forklarer Johnny og fortæller, at gæster i kirken vil møde det, der normalt foregår, krydret med julestemning.
– En advents- eller julegudstjeneste hos os byder på velkommende fælleskab, sang og musik, en relevant forkyndelse – og det tror vi er nok.
Og den relevante forkyndelse kommer ikke til at handle om nisser og grantræer.
– Vi ønsker at give mennesker Jesus. Julen handler ikke om alle de andre ting, så vi kommer til at fokusere på kernen i det evangeliske budskab og har inviteret talere, som er gode til det, forklarer Johnny.
Ud over bybusreklamer optræder Jul i Citykirken også på reklamesøjler, avisannoncer, tusindvis af postkort, en ny hjemmeside og et kæmpebanner.