Elever laver både manuskript og musik

Musicalen ”A New State of Mind”, som er skrevet af elever og lærere, blev opført på Rudehøj Efterskole fredag 8. og lørdag 9. marts med tre fuldsatte forestillinger. Forinden var der generalprøve med over 200 elever fra to lokale efterskoler.Af medie- og kommunikationsgruppen,
Rudehøj Efterskole

Eleverne stod både for manuskript og musik til årets musikal, som de var begejstrede for.

– Vi prioriterer, at musicalen er vores egen proces og produkt. Når et så stort projekt har sin sammenhængskraft i samarbejdet mellem elever og lærere, peaker vi højere sammen. Jeg er begejstret og stolt over mine elever og medarbejdere, siger forstander Jacob Hørning.

Mia Therkelsen og Elizabeth Eckhardt, som er elever på Rudehøj Efterskole, er fulde af begejstring, når de fortæller om årets musical:
– I år var fokus på fællesskab. Stykket foregik i New York, hvor vi møder en række unge, der hver især kæmper med forskellige problemer, som for eksempel teenagegraviditet og kriminalitet. Scenerne vekslede mellem disse unge, som gennem stykket bliver viklet ind i hinandens livshistorier. Og netop i mødet med hinanden, opstår der en mulighed for en ny begyndelse, som musicalens titel hentyder til.

At skabe i fællesskab

For Mia Therkelsen og Elizabeth Eckhardt er fællesskab også et nøgleord i forhold til arbejdsprocessen frem mod opsætningen:
– Det giver et stærkere sammenhold, når vi som elever i fællesskab får så stor en opgave som en musical i mål. Så knytter det bånd imellem alle. Vi blev sat i grupper på tværs af klasserne, og vi kom tættere på nogle, som vi som regel ikke er sammen med dagligt. Nogle viser talenter, som man ikke vidste, at de havde, og som vi blev meget overraskede over.
Det, at skabe noget sammen i fællesskab, er også en vigtig begrundelse, når Jacob Hørning, forstander på Rudehøj, sætter ord på endnu en vellykket musicalopsætning:
– Der er mange peakpoints i løbet af et efterskoleår, og musicalen er et af de højeste på Rudehøj. Vi prioriterer, at musicalen er vores egen proces og produkt. Når et så stort projekt har sin sammenhængskraft i samarbejdet mellem elever og lærere, peaker vi højere sammen. Jeg er begejstret og stolt over mine elever og medarbejdere.

Fra blankt papir …

En gruppe elever havde inden musicalugen været i fuld gang med at skrive manuskript og sange. Thea Pahus var med i denne gruppe, og hun har også fungeret som medinstruktør. Hun er tydeligt begejstret for at have fulgt processen fra blankt papir til færdigt manuskript:
– Det er megafedt. Jeg har haft musical som valgfag og har skrevet på manuskriptet i et halvt år, og nu er det så blevet opført. Det er ligesom ens eget ”barn”. I starten var det svært, men så myldrede ideer frem, og vi har arbejdet rigtig godt sammen, siger hun og tilføjer, at det er noget helt andet at skulle skrive replikker og tænke i scener.
Lukas Hansen, der også har været med til at skrive på manuskriptet, tilføjer, at det også er en mulighed for at afprøve egne grænser:
– Jeg skulle skrive på en scene, hvor jeg er oppe at skændes. Jeg er ikke så ofte oppe at skændes, syntes jeg, så det var meget fedt at skulle leve sig ind i en rolle, hvor man simpelthen skulle bliver så sur, at man til sidst går i vrede.

Sangskrivning

Syv ud af ni sange er også skrevet af elever i samarbejde med skolens musiklærere. Desuden arrangerede musiklærerne en meget vellykket workshop med sangcoach Jørgen Thorup, hvor eleverne kunne komme med alle deres ideer og udkast. Siden blev der brugt lang tid på at finpudse sangene og naturligvis massevis af timer i øvelokalet.
Maria Skovgaard Jensen har både skrevet en af sangene i stykket og fremførte også selv en sang i forestillingen:
– Jeg har skrevet lidt musik før, men det er noget helt andet, når det skal opføres foran flere hundrede mennesker. Det bliver seriøst på en anden måde.
En af skolens musiklærere, Christian Smalbro, er begejstret for både processen med at involvere eleverne i sangskrivningen og det endelige resultat:
– Vi har arbejdet meget på at få kvalitet ind i sangene, og jeg synes, de er blevet rigtig gode. Fokus på den kreative proces med sangskrivning har været vældig lærerigt for eleverne.

Klar igen næste år …

Tovholder på musicalen, Helene Jørgensen, udtrykker stor tilfredshed med hele forløbet:
– Det er en vigtig værdi, at alle elever oplever sig som en del af den fælles fortælling i musicalen, uanset deres rolle eller arbejdsområde. Der er vi nået rigtig langt i år, og vil blive endnu bedre næste år.
Trods det hårde arbejde med musical er Mia Therkelsen og Elizabeth Eckhardt ikke skræmte:
– Det er fedt, at vi begge skal være med igen næste år, når der er musical på Rudehøj, slutter de.


Artiklen fortsætter efter annoncen: