Retten til Liv-spot censureret

- Kære Far, tak fordi du stod ved siden af mig. Tak fordi du viste mig verden og tak, fordi du hjalp mig. Men mest af alt, Far, tak fordi du valgte mig i det afgørende øjeblik og gav mig retten til livet, siger barnestemmen i kampagnefilmen fra Retten til Liv.
– Kære Far, tak fordi du stod ved siden af mig. Tak fordi du viste mig verden og tak, fordi du hjalp mig. Men mest af alt, Far, tak fordi du valgte mig i det afgørende øjeblik og gav mig retten til livet, siger barnestemmen i kampagnefilmen fra Retten til Liv.

Dansk Reklamefilm nægter at vise en reklamekampagne, som i anledning af Fars Dag skal minde mænd om ansvaret for deres ufødte barn og barnets mor.

Pres ikke din kvinde til abort! Dette er budskabet bag en reklamekampagne, der i anledning af Fars Dag vises på TV2, TV2 zulu og TV2 sport samt i udvalgte biografer. Efter aftale skulle biografspottet også have været vist i de biografer, der er tilknyttet Dansk Reklamefilm, men aftalen blev trukket tilbage kort før kampagnestart.

Foreningen Retten til Liv står bag reklamen, der skal udfordre manden til at tage ansvar for det ufødte barn, han er far til – også selvom det ikke var planlagt.
Tidligere har Retten til Liv lavet Korsmarken og reklamekampagnen ChooseLife.nu.

Mandens ansvar

– Vi ønsker at gøre opmærksom på, at den uventet gravide kvinde står enormt sårbar og alene, og at det er uacceptabelt at presse sin kvinde til at vælge en abort, siger foreningens landssekretær Ellen Højlund Wibe.
Manden skal erkende dybden af det pres, han lægger på den uventet gravide, hvis han ikke støtter hende, når hun ønsker at føde barnet.

Hvorfor censur?

Foreningen står helt uforstående overfor den pludselige afvisning fra Dansk Reklamefilm.
– Vi har svært ved at forestille os, at nogen kan føle sig krænket af et så indlysende positivt budskab, men må konstatere, at der ligger et tungt tabu over al tale om abort, slutter Ellen Højlund Wibe.