Konflikt løst med næstekærlighed

De yderliggående jøder er ofte i opposition til det isralske samfund. Men i dag findes der også messianske jøder, som fx rabbi Kirt Schneider på billedet.
De yderliggående jøder er ofte i opposition til det isralske samfund. Men i dag findes der også messianske jøder, som fx rabbi Kirt Schneider på billedet.

Major og rabbiner Shraga Dahan stod udenfor Chabad-synagogen.
Her blev han søndag mødt med verbale protester fra ekstremistiske unge ortodokse. De vil ikke gøre militærtjeneste, fordi de bl.a. mener, at staten Israel slet ikke kan oprettes, før Messias kommer.
Rabbi Dahan svarede på en ganske unik måde – han bøjede sig ned for samle sin hat op, der var blevet revet af ham af de unge jøder.
– Dette er også tidligere sket, fortæller rabbineren, som har fået genstande smidt efter sig, fordi han som rabbiner er i hæren.
– Jeg skammer mig ikke over det, jeg står for, og beder ikke om undskyldning for mine meninger, siger han.
I stedet vendte han sig til en af de unge ortodokse mænd, som havde kaldt ham ”hardak” (kætter) og udfordret ham til at recitere salmer for soldaterne.
Efter 40 minutter med salmerecitering gik rabbineren hen til den unge og foreslog ham, at de sammen gennemførte et ortodokst studium kaldet ”hevruta” – som handler om at ”elske sin næste”.
Først nægtede den unge, men da han efterhånden indså, at han ikke havde noget valg, satte han sig ned sammen med hardak-rabbineren. Deres hevruta-øvelse førte til, at den unge mand bad om tilgivelse, fordi han havde angrebet rabbineren.
– Til hans ære må det siges, at han forstod, at han havde optrådt dårligt, og bad helhjertet om tilgivelse og sagde, at han ikke ville gøre det igen, fortæller rabbi Dahan.
LTS