Ny kampagne 25 år efter ’Jesus2000’-kampagnen vil forvandle mennesker
Kampagnen ’Han Lever’ vil fejre Jesus som den, der også i 2025 kan forvandle menneskers liv og skabe håb for evigheden.
For 25 år siden lancerede en række kristne missionsbevægelser i Danmark den fælles landskampagne ’Jesus2000’, som satte fokus på, hvem der egentlig var årsag til fejringen af årtusindskiftet. Nu – 25 år senere – vil en ny landsdækkende kampagne igen sætte fokus på Bibelens Jesus. Denne gang med titlen ’Han Lever’. Kampagnen vil særligt knytte sig til de kirkelige højtider påsken og julen og pege på, at hovedpersonen Jesus stadig lever. Det er flere kirker, der er gået sammen om at lave kampagnen.
Danmark har stadig brug for Jesus
Her fortæller nogle af arrangørerne om tankerne bag kampagnen: ”Jesus er det bedste, der er sket for menneskeheden,” siger Niels Jørn Fogh fra Evangelisk Luthersk Netværk i introduktionsvideoen på hjemmesiden ”hanlever.dk”. Her forklarer en række af idé-personerne bag kampagnen, hvorfor der nu skal sættes fokus på, at Jesus lever.
”Med kampagnen vil vi bede Gud om at forvandle hjerter i Danmark,” siger Henrik Nymann Eriksen fra Dansk Bibel-Institut, og Søren Sørensen fra Luthersk Mission tilføjer: ”Vi vil udbringe et ’leve’ for Jesus – fordi han lever.” ”Danmark har stadig brug for Jesus,” understreger Hans Ole Bækgaard, formand for Indre Mission. ”Både påske og jul minder os om, at Gud blev menneske i Jesus Kristus, og at hans død og opstandelse er afgørende for vores liv – både i dag og for evigt.”
Tilbud til fællesskaber
Kampagnen ’Han Lever’ indbyder menigheder, kristne fællesskaber og grupper over hele landet til at deltage og tilbyder videoer, podcasts, sange og tekster, som kan deles via sociale medier, flyers og postkort op til påsken og i forbindelse med julen. ”I en tid, hvor mange mennesker i vores samfund ikke kender den kristne tro i sin grundform, er det vigtigere end nogensinde at give folk mulighed for at høre om Jesus og hans betydning for os,” forklarer Hans Ole Bækgaard.
”Vi oplever en spirende nysgerrighed på tro og spiritualitet, og at der i dag er mindre modstand mod at tale åbent om troen. Derfor tror vi også, at ’Han Lever’ vil blive taget godt imod og give mange mennesker anledning til at overveje, hvem Jesus er, og hvad han har gjort for os.” Allerede nu kan interesserede læse mere om kampagnen på hjemmesiden hanlever.dk, hvor der løbende bliver delt opdateringer og information om de forskellige initiativer frem mod påsken i 2025.
Bag kampagnen ’Han lever’ står: Indre Mission; Luthersk Mission; Evangelisk Luthersk Mission; Evangelisk Luthersk Netværk; Dansk Bibel Institut; Menighedsfakultetet; Kristeligt Forbund for Studerende; Indre Mission Ungdom; Luthersk Missions Unge