Danmarks ældste samtaletjeneste fylder 50

Kirkens Korshærs telefontjeneste Sct. Nicolai Tjenesten oplever større efterspørgsel end nogensinde. Den 12. september er det 50 år siden, telefonerne ringede for første gang.Telefonerne gløder som aldrig før hos Kirkens Korshærs telefontjeneste Sct. Nicolai Tjenesten.

Vi taler med alle om alt, siger lederen af Sct. Nicolai Tjenesten, korshærspræst Olav Poulsen. Foto: Kirkens Korshær

Alene i København besvarede de 300 frivillige sidste år op mod 28.000 opkald fra mennesker i nød. Dertil kommer opkaldene til tjenestens yderligere otte aflæggere rundt om i landet.
Antallet af opkald er det højeste, siden telefonerne åbnede første gang. Onsdag den 12. september er det præcis 50 år siden.
Da Sct. Nicolai Tjenesten åbnede i 1957, var det efter svensk forbillede, og tjenesten var den første af sin art i Danmark. Men i modsætning til de mange specialiserede telefontjenester, der siden er skudt op, har Sct. Nicolai Tjenesten altid haft et bredt sigte.

Taler om alt

– I Sct. Nicolai Tjenesten taler vi med alle om alt, siger lederen, korshærspræst Olav Poulsen.
De fleste kontakter dog Sct. Nicolai Tjenesten, fordi de har problemer og er ensomme, isolerede, syge, desperate og i nogle tilfælde på selvmordets rand. Og så kommer to ud af tre opkald fra kvinder.
– Men det er et bredt udsnit af den danske befolkning, der henvender sig. Tjenesten er nem at bruge, fordi det er begrænset, hvor mange indre og ydre forhindringer, brugerne skal overvinde for at tage imod tilbuddet om en samtale, når den foregår gennem telefonen, tilføjer Olav Poulsen og understreger, at alle, der ringer, får den samme behandling: En lyttende samtale, hvor det er opringerens problemer, der er i centrum.
Og samtalerne er helt anonyme, intet skrives ned.

Stigende efterspørgsel

Trods de mange år har karakteren af brugernes problemer ikke ændret sig væsentlig på 50 år. Det har til gengæld antallet af opkald. Indtil begyndelsen af 1970’er lå antallet af opkald stabilt på 3000-4000 om året, men fra 1972-1982 steg tallet til ca. 15.000. Og i dag er også det tal næsten fordoblet, så antallet af indgående linjer nu er udvidet til fire.
Langtfra alle samtaler er af religiøs karakter, men Sct. Nicolai Tjenesten lægger ikke skjul på, at den er et kristent tilbud til mennesker, der har brug for et lyttende øre. Og medarbejderne lider ikke af berøringsangst, når det gælder emner som tro og tvivl. Det sker da også jævnligt, at nogen ønsker at få bedt en bøn eller lyst velsignelsen, når de ringer, fortæller Olav Poulsen.

Ingen skal være alene

For tiden er 66 af de frivillige medarbejdere præster. Resten er alle medlemmer af Folkekirken, men har vidt forskellig uddannelse og baggrund. Derfor foregiver tjenesten heller ikke at kunne besvare alle spørgsmål.
– Nogle gange består hjælpen i at give en henvisning til et bedre tilbud end Sct. Nicolai Tjenesten. Tjenestens grundlægger Haldor Hald sagde, at tjenesten skal være ’midlet til at ingen skal være alene med sine problemer.’ Og det er så det, vi kan tilbyde, og vi skal nok ikke forvente os, at det kommer så meget videre, erkender Olav Poulsen.
Sct. Nicolai Tjenestens 50- års jubilæum fejres den 12. september med en gudstjeneste i Københavns Domkirke ved biskop Erik Norman Svendsen.