Scarlett Johansson står fast trods kritik
Den kendte skuespiller Scarlett Johansson har modtaget stor kritik for at reklamere for SodaStream. Reklamen blev ikke, som planlagt, vist til Superbowl.
Fox, som sendte Superbowl, turde ikke vise reklamen for den nye slags sodavand, angiveligt fordi Pepsi og Coca Cola har så magtfuld en position i USA. Israelske SodaStream har dog også i et stykke tid været kritiseret, fordi de har en fabrik på Vestbredden.
29-årige Johansson har de sidste otte år været ambassadør for Oxfam International, som arbejder for at ’stoppe fattigdom og uretfærdighed’, som de skriver på deres hjemmeside.
Og da det kom frem, at hun nu også skulle være ambassadør for SodaStream, så har det affødt kritik fra nogle sider, fordi de ser en interessekonflikt. Derfor opfordrede Oxfam Johansson til at vælge SodaStream fra.
Men Scarlett Johansson har, modsat hvad man måske kunne forvente, valgt at afslutte sin ambassadørrolle hos Oxfam i stedet for hos SodaStream:
– SodaStream er et selskab, som ikke bare er optaget af miljø, men også af at bygge bro mellom Israel og Palæstina. De støtter, at naboer arbejder side om side, får samme løn, muligheder og rettigheder, forklarer hun om firmaet, som både har israelere og palæstinensere ansat, og giver en af de højeste lønninger i regionen.
Henrik