Børnene på Læsø gør en forskel

Karl Maksten fra Aalborg svarer på Kamma Ankjærøs indlæg fra sidste uge om, hvorvidt børn skal deltage i offentligt oprydningsarbejde.
I det seneste nummer af Udfordringen beklagede Kamma Ankjærø sig over, at børnene på Læsø hjælper med til at rense øens strande. Den klage vil jeg gerne gå imod med alle 180 grader. Det er vel nok flot gjort af disse børn, og de lærer ansvar og samfundssind.
Lige så længe der har været spejdere til, har man forbundet dem med hjælpsomhed: Mens jeg selv var spejderleder, gik der tilbagevendende over mange år et hjælpeprogram om efteråret, der kaldtes „Raske børn hjælper syge børn“. Det gik ud på, at både pige- og drengespejdere fortrinsvis i deres efterårsferie gik rundt og tilbød gratisarbejde hos venner og naboer. Spejderne polerede vinduer og vaskede biler, fejede fortov og slog græsplæne, plukkede frugt og ryddede op i folks udhuse og meget, meget mere. De indtjente beløb blev indbetalt til tropskassereren, som afregnede pengene til hjælpeprojektet, og spejderne havde fået glæden ved at hjælpe andre børn.
Nu har skolebørn ovre på Læsø igen i år taget en tørn for at rense øens badestrande for affald. I løbet af vinteren er der drevet en masse affald op på øens strande, og mindre ansvarlige medborgere – til lands eller til søs – har smidt masser af øldåser og andet affald fra sig. I øsamfundets og egen interesse har de friske skolebørn taget denne tørn for på den måde at gøre deres hjemø parat til at modtage sommergæster fra fastlandet. For Læsø-børnene er klar over, at de besøgende turister i væsentlig grad bidrager til Læsø-boernes eksistens. Det er i allerhøjeste grad et prisværdigt initiativ, som vi alle sammen kan tage ved lære af.
Kamma Ankjærø (KA) fra Århus synes, det er upædagogisk og sundhedsfarligt at lade børn være med til at rydde op og gøre verden omkring sig renere. Jeg er bunduenig med KA. Hvornår skal vi voksne lære børnene at holde rent omkring sig. Det vil da kun være pædagogisk at lære dem det, mens de er børn, hjemme, i skolen og alle andre steder. Pædagogisk set har vi voksne, forældre, lærere eller andre intet mindre end forsømt og misbrugt børnene, hvis vi ikke – mens de var børn – lærte dem at vise samfundssind og tage medansvar og muligvis at aflevere en verden, der er bedre end den, de modtog. Det er den slags, mennesker bliver ansvarlige og voksne af.
(forkortet red.)

Karl Maksten
Rantzausgade 40/2,
Aalborg