Håb i en HÅBLØS verden

Denne anmeldelse skrev jeg få dage før jul, og tankerne gik til stalden i Betlehem. Og siden den første jul er Betlehem kommet til at stå stærkt i vores bevidsthed. Betlehem er stadig en by på landkortet. Der bor mennesker som du og jeg, og det bliver man for alvor opmærksom på, når man læser Mitri Rahebs Betlehem under belejring.
Mitri Raheb er kristen palæstinenser og luthersk præst ved Julekirken i Betlehem. Han er initiativtager og en af hovedkræfterne bag Det Internationale Center, der arbejder for demokrati, forståelse, håb og fred i det konfliktramte Israel/Palæstina.

Håb i håbløsheden

Hovedbudskabet i bogen er „håb i en håbløs verden“ – og det er der i sandhed brug for. Bogen starter kl. 4.30 om morgenen den 2. april med kampvogne og kamphelikoptere, der rykker frem mod Betlehems centrum, skyderier og kamp de næste 13 timer. Mitri Raheb mister kristne naboer ved indrykningen og ødelæggelserne i byen – også på det Lutherske Center er tabene store.
Derefter følger en række barske beretninger om at være belejret, indelukket i sin egen by, et liv med udgangsforbud og „fængsel“ fra omverdenen. Nogle af beretningerne giver udtryk for umenneskelige israelske holdninger og handlinger – og man harmes og forstår palæstinensernes fortvivlelse, ligesom man gang på gang forstår følelserne i Israel, når selvmordsbomber udløses.
Vidnesbyrdet om ødelæggelse, død, lemlæstelse og fornedrelse er ikke til at pille ved. Men nogle af argumenterne mod Israel og de historiske kendsgerninger må man tage med et gran salt. For eksempel lægger Mitri Raheb stor vægt på, at det er Sharons provokation på Tempelbjerget, der startede den anden intifada, og overser Yassir Arafats tydelige nej til fredstilbuddet i Camp David som palæstinensernes egentlige årsag til at indlede intifadaen.
I det hele taget berører han slet ikke det jødiske folk som Guds udvalgte folk og viser slet ikke forståelse for jødernes plads i Guds frelseshistorie og endetiden. Det virker næsten, som om Mitri Raheb er erstatningsteolog.

Giver bredere forståelse

Men den – nok forståelige – ensidige holdning og de hjerteskærende beretninger er med til at give en bredere forståelse af den samlede situation i Israel/Palæstina for israelere og palæstinensere.
Midt i ødelæggelserne, den enkelte palæstinensers fattigdom og frustration tænder Mitri Raheb og hans mange medhjælpere et håb i mørket. Mitri Raheb siger: „Ægte håb er aktivt. Det handler om at udvikle handlingsplaner, at arbejde for at engagere og involvere sig“ – og det gør han.
Det Internationale Center, som han står i spidsen for, er aktivt på en række felter: undervisning, kultur og sundhedsvæsen bygget op af hjælp fra kirker i den vestlige verden, ikke mindst fra Norge, Sverige og Finland.
Dar al-Kalima Skolen er en nyudviklet uddannelsesinstitution fra børnehaveklasse til og med gymnasiet, der åbnede tre uger før intifadaen. Skolen er blevet delvist ødelagt af israelske kampvogne, men er repareret og genopbygget.
Et kultur- og konferencecenter er bygget op. I løbet af de første seks måneder har flere end 12.000 gæster kunnet nyde koncerter, se film, lytte til debatter og deltage i offentlige seminarer.
Et tredje, stort projekt er et sundhedscenter, der er blevet opført med mange odds imod sig under selve intifadaen. Et aktivt håb søger at skabe lys i mørket med en klar evangelisk indfaldsvinkel.

Må involvere hinanden

„Håb er yderst vigtigt for både israelere og palæstinensere“, siger Mitri Raheb. „Håb giver os alle evnen til at revurdere vores egen historie på ny samtidig med, at vi må udfordre „fjenden“ til at revurdere deres vision af den samme historie“. „Mit håb for os alle er meget enkelt. Jeg beder ikke om det uopnåelige. Jeg beder om, at vi må involvere os i hinanden – palæstinensere, israelere, amerikanere, europæere – og holde op med at være tilskuere og i stedet tage ansvar. Sammen kan vi gøre en forskel.“

Kun set fra én side

Mitri Rahebs bog Betlehem under belejring er frem for alt en beretning, der går bag om storpolitikken og fortæller om almindelige menneskers hverdag i et konfliktfyldt område.
Den er et manifest ind i kampen for freden, der bør læses, men den bør læses med stor opmærksomhed på, at der er mindst to sider af denne sag, og at Bibelen har mange profetier om endetiden og det jødiske folk. Men uanset hvilket syn man har på konflikten mellem Israel og palæstinensere, er det en skildring, der ikke efterlader én uberørt, selv blev jeg meget stærkt berørt af den.

Mitri Raheb:
Betlehem under belejring
160 sider • 228 kr.
Boedal i samarb.m. Unitas