Aalborg: Nyrenoveret kristent hotel skifter navn

Hoteldirektør Bo Kikkenborg glæder sig til at bytte håndværkere og mange måneders byggerod ud med gæster og moderne faciliteter på det nye KOMPAS Hotel.

Det tidligere sømandshjem i Aalborg er midt i et større om- og tilbygningsprojekt, som vil markere en ny tid for det 113 år gamle hotel. Som et led i den omfattende relancering skifter hotellet også navn og logo til at hedde ”Kompas Hotel Aalborg”.

Det nye navn ”Kompas Hotel Aalborg” er et skridt på vejen i en omfattende og strategisk relancering af hotellet, som har været undervejs i en del år. Ifølge hoteldirektør Bo Kikkenborg har ledelsen valgt at skifte navn for at markere, at hotellet går en ny tid i møde. Samtidig vil man vise omverdenen, at det efterhånden er mange år siden, at hotellet var et sømandshjem med alt, hvad det indebærer.

– Vi vil gerne være kendt for det, som vi er: Et indbydende og moderne hotel med høje standarder, god service og elegante rammer. Det ved vores stamgæster, men det halter lidt efter især blandt de lokale, hvor mange stadig tror, at vi er et slags hotel, siger Bo Kikkenborg.

Det tidligere sømandshjem, som har heddet ’hotel aalborg’, skifter nu navn til ’Kompas hotel Aalborg’. Hotellet ligger i hjertet af Aalborgs kulturcentrum med bl.a. Musikkens Hus, Nordkraft og den nyrenoverede havnefront som nærmeste naboer. Indsat billede af det nye logo.
Mere signalværdi i navnet

Selvom hotellet allerede i 1993 sadlede om fra regulært sømandshjem til turist- og forretningshotel, så var det først i 2013, at det daværende ”Aalborg Sømandshjem” skiftede navn til ”Hotel Aalborg”. Det hjalp en smule med at ændre folks opfattelse, men hotellet er ikke helt i mål endnu, mener Bo Kikkenborg. For navnet ”Hotel Aalborg” sagde kun noget om geografi og intet om værdigrundlaget eller gæstens oplevelse på hotellet.

– Vi bygger hotellet på fire kristne værdier – nærvær, omsorg, hjertevarme og ligeværdighed – og det er på disse værdier, vi modtager gæsten. Vi går op i at vise hver enkelt gæst oprigtig interesse, og det gør, at de kommer igen. Målet er, at vi med nyt navn, logo og hjemmeside også sender dette signal til folk, som ikke kender os endnu, siger han.
100 % non-profit hotel

Han tilføjer, at hotellets nye fornavn ”Kompas” er blevet valgt, fordi det trækker paralleller til hotellets maritime arv som tidligere sømandshjem. Kompasset er i århundreder blevet brugt af sømænd til at finde vej over verdenshavene. Navnet giver også god mening i rejsebranchen, hvor gæsterne først har udstukket kursen mod Aalborg og dernæst rejst vejen hertil. Ikke mindst bruger hotellet sine kristne værdier som ”kompas” for den daglige drift.

– Vi arbejder hver dag på at være et personligt og hyggeligt hotel, hvor der er rart og hjemligt at være. Samtidig er vi et 100 procent non-profit hotel, hvor hver en krone af overskuddet går til socialt velfærdsarbejde. Vi ser det som vores fornemmeste opgave at tage os godt og hjerteligt af vores medmennesker, om det er hotelgæster eller tilrejsende sømænd i Aalborg Havn, siger Bo Kikkenborg.

Kompas Hotel Aalborgs sociale arbejde får på samme tid paraplynavnet ”KOMPASsion”, som på engelsk staves ”compassion” og betyder ”barmhjertighed” og ”omsorg”.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



De nye hotelværelser har fotokunst fra Aalborg – her med Kimbrertyren, der står på gaden Vesterbro i Aalborg. Skulpturen er lavet af Anders Bundgaard og blev rejst d. 14. april 1937.
Indvielse i januar

Om få måneder, i januar 2019, slår Kompas Hotel Aalborg dørene op for den officielle indvielse af det store byggeprojekt, som har været undervejs i over et år. En ny hotelvinge på fem etager fordobler antallet af hotelværelser og møde- og konferencelokaler, og den eksisterende bygning og udendørsarealerne har fået et grundigt ansigtsløft.

– Vi går en ny tid i møde. Det bliver spændende at fordoble kapaciteten på én dag, og vi har forberedt os længe på at kunne modtage endnu flere gæster. Forhåbentlig også flere lokale, når de får øjnene op for, hvor godt et sted vi er, siger Bo Kikkenborg.

Kompas Hotel Aalborg er et af Aalborgs mest populære hoteller og har i dag også byens højeste belægningsprocent. Gæsterne tæller alt fra forretningsfolk og kendte kunstnere til familier og turister.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Hotellet drives fortsat af Fonden Aalborg Sømandshjem, og navneskiftet har således ikke noget med ændring af ejerskab eller lignende at gøre.

Kompas-logoet

Logoet har de otte velkendte kompasspidser, men ligner på samme tid også en blomst, der symboliserer imødekommenhed, fred og venskab. Derudover ser man også fire fisk, som er oldtidens symbol på kristendom, og fiskenes haler i midten et kors i midten af logoet.

Det nye navn og logo er udarbejdet i samarbejde med Aalborg-firmaet Next Edition.