Medier påvirker selvværd
Reklamer og musikvideoer styrer unges selvfølelse. Påvirkningen i retning af det perfekte udseende rammer især pigerne.Den seksuelle fremtoning ses overalt i brugersamfundet: i aviser, blade, på tv og i biografen og ikke mindst på nettet. Familiekonsulent Lisbeth Krabbe, KLF, Kirke & Medier mener, at DR er det bedste, vi har til børn, men ser en uheldig udvikling på børnekanalen Ramasjang:
– Det er helt uacceptabelt for os, at børn, som er DR brugere, fodres fra 7-års alderen med voksenstof og destruktive rollemodeller. Det er vigtigt at lade især pigerne forstå, at den eneste måde at være til på ikke handler om at tiltrække sig seksuel opmærksomhed. Digitale medier har stor impakt i børn og unges liv, derfor er det af uvurderlig stor betydning, at en public service station sætter grænser for, hvad der er rettet mod børn.
Kritikken kommer, efter at internetsiden for Ramasjang har startet en konkurrence, hvor børnene skal stemme om den bedste musikvideo. En stor del af videoerne er præget af sex-signaler og nøgenhed.
– Vi har brug for medier, som ikke tilbyder piger den slags rollemodeller, lyder det fra KLF.
Lisbeth