Nyhedsvært får ros for medietræning
DR’s Erkan Özden har udrustet 30.000 unge til bedre at kunne vurdere etiske dilemmaer og forholde sig kritisk til nyheder på nettet. Det får han en buket af KLF, Kirke & Medier for.
Et russisk, atomdrevet skib kolliderer med et dansk skib i Kattegat ikke langt fra Aarhus. Hvordan bør DR dække katastrofen? Hvilke billeder må vises? Og hvordan forholder man sig til de mange mobilbilleder og -film, der strømmer ind på redaktionen?
Scenariet er en case, som journalist og nyhedsvært Erkan Özden præsenterer for danske skoleelever for at give indblik i de etiske dilemmaer, Danmarks Radio jævnligt står overfor.
Gør unge lidt mere kritiske
”I sandhedens tjeneste” hedder projektet, som med 41 workshops i løbet af 2016 fik 30.000 skoleelever til at tænke over sandhedsværdien i det, de ser, hører og læser – ikke mindst på sociale medier.
– Formålet har været at gøre disse fantastiske unge mennesker lidt mere kritiske, så de bliver bedre til at tage stilling til alt det, de ser på nettet.
De bliver jo bombarderet med tusindvis af nyheder hver evig eneste dag, fortæller Erkan Özden.
Etiske udfordringer
KLF, Kirke & Medier giver hvert kvartal en buket til et medie eller en medieperson, som formidler god etik og kristne værdier.
– Vi lever i en tid, hvor medierne fylder rigtig meget i hverdagen, og her er det afgørende vigtigt, at man som ung lærer at forholde sig kritisk.
Der er etiske udfordringer nok derude. Falske nyheder, fejlciterede kilder, ensidig dækning osv. Så vi glæder os over, at DR tager den udfordring alvorligt, siger generalsekretær Mikael Arendt Laursen fra KLF.
Ud i klasseværelserne
Erkan Özden er dansk journalist med kurdiske rødder i Tyrkiet og har været ansat på Danmarks Radio siden 2003. Han har været vært på DR2 Udland og nyhedsoplæser for TV Avisen, hvor han tillige har været redaktionssekretær.
Med projektet I sandhedens tjeneste rykkede nyhedsstudiet helt ud i klasseværelserne.
– I virkeligheden er det en nyhedsudsendelse, som vi afvikler sammen med de unge, fortæller Erkan Özden.
– Hele nyhedsteamet var med ude, og så afviklede vi simpelthen sådan en udsendelse i en time, hvor de unge så skulle være med til at sige ja eller nej. Skal vi vise billederne, eller skal vi ikke?
De mange workshops blev holdt i Randers, Aarhus, Sønderborg og i DR Byen i København.
Er det hot eller not?
Hvad har givet dig stof til eftertanke i forløbet?
– Det, der slår mig allermest, er, at jeg har fået afkræftet mange af mine fordomme. Jeg kom nok ud med en fordom om, at de her unge nok ikke rigtigt gad. At de ikke gik så meget op i samfundet. Og det passer simpelthen ikke.
– De unge har også et lidt andet perspektiv på det her med nettet. De kan gennemskue andre sammenhænge. Mens vi kigger på, hvem kilden er, så vurderer de, om det kan være rigtigt, at en nyhed er blevet retweetet seks hundrede gange eller blevet delt hundred tusindvis af gange. Det kan ikke passe. Sådan en nyhed bliver typisk kun delt så og så mange gange. Det er en del af deres naturlige univers, at de har føling med, hvornår noget er hot eller not.
Hvad hvis det var din mor?
Casen om kollisionen med det russiske skib gav en rigtig god diskussion med de unge, fortæller Erkan Özden.
– Skal vi vise billeder af sårede? Spontant opstår der altid en enorm folkevandring i salen over mod ja-skiltet, fordi mange mener, at sandheden skal ud. Hvad nu hvis det var din mor, der lå der? Så tænker de sig lige om en ekstra gang.
Erkan Özden fortsætter:
– Vi har også et andet dilemma, hvor nogle unge tager ud mod skibet og livestreamer via deres telefoner. Men har vi ikke et ansvar for de her mennesker? Vi skal kunne stå inde for det, vi laver.
Tænk dig om!
Han håber, at de unge opdager, at DR faktisk kan noget.
– Og så er min ambition altså også, at de bliver bedre til at slå automatpiloten fra, så de stopper op, når de ser en obskur, mærkelig nyhed, og tænker sig om. De skal være kritiske brugere.
Han håber, projektet kan fortsætte i en eller anden form i 2017.
– Responsen har jo været overvældende, slutter Erkan Özden, som også glæder sig over KLF, Kirke & Mediers anerkendelse.