Abortlinjen fylder 25 år

Mange gravide har fået anonym hjælp og støtte gennem Abortlinjen - som også redder liv.

Socialrådgiver Marianne Jørgensen er leder af Abortlinjen.

– Vores vigtigste opgave er at lytte til kvinden og hjælpe hende til at træffe valg på et oplyst grundlag.

Det siger Abortlinjens leder, socialrådgiver Marianne Jørgensen. Der er dog mange, som betvivler alsidigheden i den rådgivning, man kan få fra Retten til Liv.

– ”Ikke-uvildig rådgivning” er et stempel, mange har forsøgt at sætte på Abortlinien, helt siden Retten til Liv den 13. juni 1995 åbnede sin anonyme telefonrådgivning, der tilbyder hjælp både før og efter abort. Men sådan er det ikke, understreger lederen.

Lytter og stiller spørgsmål

– Mange kvinder står alene i svære overvejelser omkring abort. Her har Abortlinien nu i 25 år tilbudt hjælp til at finde vej gennem de mange følelser og overvejelser. For ikke så få har det betydet, at de besluttede sig for at beholde barnet.

– Tilhængere af fri abort har udlagt dette som et resultat af manipulation. En rådgiver ansat af en anti-abort-organisation må nødvendigvis pådutte en kvinde sin egen holdning, hedder det sig. Men det er en myte uden hold i virkeligheden

– Vores vigtigste opgave at lytte til kvinden og hendes situation, stille åbne spørgsmål. Målet er, at hun afklares og informeres, så hun kan træffe sit valg på så oplyst et grundlag som muligt.
Hun skal sættes fri til at finde en vej i det kaos, hun står i, siger Marianne Jørgensen.

15-30 opkald per måned

Lederen understreger, at det er en basal del af træningen af de ca. 23 frivillige rådgivere på Abortlinien, at rådgivning ikke handler om rådgiverens egen holdning. Derimod handler det om at sætte den, der henvender sig, fri til at vælge selv!
Rådgiverne, som er fagligt udrustede til opgaven, sidder hver aften, året rundt, klar ved telefonen mellem kl. 19 og 22.30.

De sidste par år er også chat kommet til som en mulighed. Flere foretrækker denne form for ”samtale”, når følelserne er voldsomt påvirkede af situationen.


Artiklen fortsætter efter annoncen:



Abortlinien modtager 15-30 opkald eller chat-henvendelser om måneden. Abortliniens brevkasse har mellem 20 og 40 henvendelser om måneden.

Netværk

Et ønske om at tilbyde mere end rådgivning og samtale har de senere år resulteret i etablering af netværk. Her byder frivillige rundt omkring i landet – hvor det er aktuelt – ind med praktisk hjælp og omsorg i kvindens eget nærmiljø, både under og efter graviditeten.

Retten til Livs første formand, Orla Villekjær, var med til at etablere Abortlinien. Han udtrykker det således i foreningens seneste medlemsblad:


Artiklen fortsætter efter annoncen:



”Før Retten til Liv åbnede Abortlinien, var der stort set ikke nogen hjælp til abortsøgende. Der var dengang en massiv modstand imod at problematisere abort. Så hvis ikke vi, der kæmper for de ufødtes lige ret til livet, skulle stå op for kvinder, der er i tvivl om abort, hvem skulle så?
Abortliniens jubilæumsønske er, at ingen kvinde må få en abort imod sit hjertes inderste ønske, og at den hjælp, den enkelte har brug for for at gennemføre sin graviditet, må blive rakt generøst og selvfølgeligt!”

Jubilæet vil blive markeret på de sociale medier i dagene omkring den 13. juni, oplyser Retten til Liv.