Hvordan kan kristne bede i en krig, hvor mennesker bliver dræbt?

Af John Enarson. Teologistuderende, bosat i Israel

Terror og krig er fuld af dilemmaer! Det påvirker os, også når vi skal bede; for hvad skal vi egentlig bede om? John Enarson er bosiddende i Israel og har skrevet om, hvordan vi kan støtte Israel i bøn, og hvordan vi kan bede for palæstinenserne.

Skal man være neutral?

Jeg bliver for tiden mindet om forskellen mellem to berømte kristne ledere under Anden Verdenskrig, Watchman Nee og Rees Howells. Watchman Nee var overbevist om, at hans menighed skulle forblive neutral under Anden Verdenskrig, ellers ville de risikere at miste muligheden for at vidne overfor kombattanter på begge sider efter krigen.

I modsætning hertil ledte den kristne forbeder Rees Howells sin bibelskole i dyb bøn for de allierede under hele krigen. Han lod ikke dem, der bad, sove mere end soldater på fronten. Han påtog sig det som en personlig forpligtelse at besejre Hitler selv i bøn. Jeg tror på, at Howells tog det rigtige valg.

Watchman Nee ønskede, at hans menighed skulle forblive neutral under Anden Verdenskrig.

Legitim magtudøvelse

Overvej nogle af disse bibelske sandheder. ”Tror I måske, at det glæder mig, når et ondt menneske bliver straffet med døden? spørger jeg, Herren. Nej, jeg vil meget hellere have, at de vender sig fra deres ondskab, så de kan leve.” (Ezekiel 18,23).

Hvis du tænker over det, så betyder det, at hvis en morder ikke vender sig fra sine morderiske vej, lever han måske ikke længe. Men det skyldes ikke Gud eller andre mennesker, men hans manglende vilje til at vende om. Et andet vigtigt sted er Romerbrevet 13,3-4.

”Ordensmagten er jo ikke til skræk og advarsel for dem, der gør det gode, men for dem, der gør det onde. Hvis du vil undgå at leve i frygt for myndighederne, så gør det gode. Derved får du deres anerkendelse. De handler på Guds vegne til gavn for dig. Men hvis du handler ondt, har du grund til at frygte, for de har magt til at straffe dig.”

Der er megen debat om denne passage fra Romerbrevet. Alligevel er det indlysende iflg. Paulus, at legitime myndigheder har deres autoritet fra Gud. Det betyder, at de har ”magt til at straffe” dem, der gør det onde. At vende den anden kind til er kristent, når nogen personligt fornærmer dig. Men det er ikke kristent for myndighedspersoner som politi, militær, dommere, politikere og andre myndigheder at vende den anden kind til. Magtudøvelse er essensen af deres opgave.

Pacifisme og erstatningsteologi

Kristen pacifisme har en lang historie, som pladsen ikke tillader mig at behandle her. Men helt kort så er den baseret på en slags erstatningsteologi, som forsøger kun at fortolke Det Nye Testamente som normativt, mens den i en eller anden forstand reducerer den hebraiske bibel (”Det Gamle Testamente”) til noget gammelt, passé og ikke normativt.

Derimod ledte Rees Howells sin bibelskole i dyb bøn for de allierede under hele krigen. Han ville besejre Hitler gennem bøn.

At fortolke 25% af Bibelen, mens man i en eller anden forstand ser bort fra 75%, burde være definitionen på at tage noget ud af kontekst. Og kristen pacifisme virker ikke. Selv den heroiske præst og martyr, Dietrich Bonhoeffer, som var inspireret af Gandhi og Første Verdenskrig til at blive en engageret pacifist, følte sig moralsk tvunget til at deltage i mordforsøget mod Hitler!

Bytter Israel for velvilje

Hvis man ikke er funderet i sandheden om Skriften og historien, er det let at føle sig overvældet af kompleksiteten i Israel-Palæstina konflikten. Når konflikten blusser op som nu, begynder æteren straks et bombardement med udspekuleret bedrag og fjendskab over for Israel – verdens eneste jødiske stat. Tider med åben konflikt gør det meget svært for nogen at lytte til sandheden.

Nogle evangeliske organisationer i Mellemøsten oplever endda hele spørgsmålet om Israel som en ”anstødssten” for evangeliet. De forsøger effektivt at bytte Israel væk for at vinde flere arabere for Jesus. Resultaterne er få og producerer nogle af de mest anti-zionistiske kristne, du nogensinde vil møde. Gud vil ikke give en stor høst i den arabiske verden til et Israel-hadende, erstatningsteologisk ”evangelium”.

Det er også et forræderi mod de arabiske kristne, som under stor trussel og forfølgelse står for Guds ord og sandhed angående Israel. Vi kender personligt nogle, der aldrig kan gå offentligt ud, ellers risikerer de at miste livet.

Hamas må møde Israels Gud

Alt for mange arabere er gennemsyret og fanget i indoktrinerende løgne fra barndommen. Svaret er ikke at gå på kompromis med usandheder i den vildledte medfølelses navn. Det kan også kræve mirakuløse tegn for mange at blive sat fri. Seksdageskrigen var et alvorligt slag mod jihadistisk tro i Mellemøsten. Islamismen var dybt rystet, men den genopstod efter den iranske revolution i 1979.

Khomeini fik succes med sit svar på, hvorfor Islam havde tabt til jøderne: Fordi de havde svigtet Islam. Det førte til, at mange Muslimer igen forpligtede sig 100% til Islam. Vi lever i en tid, hvor muslimer i meget høj grad bakker op om Islam og Jihad, og netop derfor vil fremtidige tab til Israel i nutidens Mellemøsten ikke så let kunne bortforklares.

Hamas er nødt til at se det faktum, at Israels Gud overnaturligt kæmper for Israel. Bed om, at denne sandhed vil sætte flere mennesker fri.
Salme 83 siger: ”Dæk deres ansigter med skam, HERRE, så de vil søge dit navn… Lad dem vide, at du, hvis navn er Herren – at du alene er den Højeste over hele jorden” (Sl 83) ).

Bed for Israels militær!

Et klogt jødisk ordsprog siger, at vi skal bede om mirakler, men ikke stole på dem. Jeg udsendte for nylig den officielle ”Bøn for staten Israel” og ”Bønnen for Israels forsvarsstyrker”, inklusive bønner for at give Israel militær ”sejr”. Men mange kristne føler, at de kun kan bede generelt om fred og håbe på det bedste. Måske forsvinder det snart, og al vold vil stoppe. Højst beder de om, at Gud slår fjenden med ”forvirring”, og håber, at raketterne mirakuløst ender i havet. Det kan ske.

Men at bede om, at IDF (Israels forsvarsstyrker) får visdom og lykkes med at stoppe jihadister i at dræbe både uskyldige jøder og arabere, vil sandsynligvis betyde, at disse jihadister dør. Det er ikke ubibelsk at bede om. Nøglen er, at det redder andre uskyldige ofre fra at dø.

Jihadismens ånd skal ydmyges

Ifølge den britiske oberst Richard Kemp har Israel gjort mere end nogen anden i krigsførelsens historie for at beskytte civilbefolkningens rettigheder i en kampzone. Israel dropper ikke-eksplosive ”tagbankende” bomber, smider foldere og foretager endda personlige telefonopkald til indbyggerne i god tid, før de rammer et følsomt mål! Eventuelle yderligere resulterende dødsfald er jihadisternes ansvar.

Bed derfor for araberne i Israel, i Gaza, i Lod, i Ramallah, i Sikem, i Betlehem, i Hebron, i hele Mellemøsten. Bed om, at de jihadister, der forsøger at myrde de uskyldige, bliver stoppet. Bed om, at sandheden vil sejre og udfri dem, der er fanget i løgne og mørke. Bed med Salme 83 om, at den jihadistiske ånd vil blive ydmyget, og at mange vil se, at HERREN, Israels Gud, er den sande og levende Gud, som ikke vil tillade, at Israel, hans ”førstefødte søn”, bliver ødelagt.

Bed om, at evangeliets kærlighed og sandhed vil trænge igennem mørket. Bed for de modige arabiske troende, som allerede står med sandheden i Guds ord om Israel.”

John Enarson er kristen, teologistuderende, og bor i Israel. Han er Christian Relations Director for https://www.cryforzion.com/
Artiklen er forkortet og redigeret af Ulrik Flinta